رسم گهره بندی یا گهواره بندی حضرت علی اصغر (ع) در روستای دیوا بخش بندپی غربی شهرستان بابل

سنت مذهبی گهره بندی حضرت علی اصغر(ع) دیوا بابل

اصانلو با بیان اینکه سنت گهواره بندی که در زبان محلی به آن گهره بندی می گویند، یکی از آیین های عزاداری ماه محرم در روستای دیوا ملکشاه از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل استان مازندران است، خاطر نشان کرد: این سنت  از سالیان دور در روز عاشورا برگزار می شود.

کودکان این روستا در روز عاشورا گهواره ای را به نیت گهواره حضرت علی اصغر، با پارچه سبز تزیین کرده و دسته ایی از کودکان به همراه گهواره در سطح روستا با نوحه خوانی و زنجیر زنی به را ه می افتند.

خانواده هایی که فرزند بیمار دارند کودک را به نیت شفا درون این گهواره می خوابانند. بانوانی که در انتظار فرزندی می باشند به نیت بارور شدن به این گهواره نذر می کنند و بر گهواره دخیل می بنددتا نذرشان ادا شود. اکثریت کودکان دسته عزادار گهواره را کودکانی تشکیل می دهند که والدینشان در سالهای قبل به همین گهواره نذر کرده اند.

منبع: https://b2n.ir/h47319

                                 ***

پژوهشگر آئین‌های بومی وتاریخی مازندران با اشاره به اینکه گهواره یکی از مهم‌ترین نمادهای تعزیه به ویژه در استان است، تصریح کرد: رسم «گهره بندی یا گهواره بندی» نیز به نوعی تلخیصی ازبخش های تعزیه است.

حسن نژاد افزود: 

سنت گهره بندی یکی از آئین های سنتی مازندران بوده که در این آیین گهواره ای را به نیت گهواره حضرت علی اصغر، با پارچه سبز و سفید و با عروسک‌هایی که نماد آن حضرت بوده و یا کودک 6 ماهه تزئین کرده و در همان خانه ای که گهره بندی شده زنان به همراه کودکان خود به عزاداری مشغول می‌شوند و هرکسی که نذری داشته دخیلی به آن گهواره می بسته است.

وی یادآور شد: البته گاهی هم در روز عاشورا گهواره به دسته های عزاداری اضافه و در مقابل دید مردم قرار می گرفته و کودکان در کنار آن به سینه زنی و زنجیرزنی مغول می شدند.

پژوهشگر آئین های بومی و تاریخی مازندران خاطرنشان کرد: این رسم در روستای دیوا بابل همچنان مورد استفاده قرارمی گیرد به طوری که در این روستا خانواده هایی که فرزند بیمار دارند، کودک را به نیت شفا، درون این گهواره می خوابانند.

حسن نژاد تصریح کرد: بانوانی که در انتظار فرزندی هستند، به نیت بارور شدن برای این گهواره نذر می کنند و بر گهواره دخيل مي بندد تا نذرشان ادا شود.

وی گفت: گهره بندی اکنون در همایش شیرخوارگان حسینی بیشتر ظهور یافته است.

منبع: https://b2n.ir/f77158

فیلم مرثیه مازندرانی حضرت علی اصغر(ع) با نوای مهدی محسن پور در سال 1401:

آدرس فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/NiXdZ

فیلم و نماهنگ مازندرانی شهادت حضرت علی اصغر (ع) با نوای محمدرضا بذری در سال 1400:

آدرس فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/hqXGw

فیلم نماهنگ و روضه مازندرانی حضرت علی اصغر(ع) با نوای محمدرضا بذری:

آدرس فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/zhbDI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi