سَقّانِفار و تکیه روستاي کبرياکلا (Kebria Kola) دهستان درازکلا بخش بابل‌کنار شهرستان بابل در استان مازندران

کبریاکلا، روستایی است از توابع بخش بابل‌کنار شهرستان بابل در استان مازندران ایران.

کبریاکلا شامل ۴ محله به نامهای مرکزی ، اسبوکلا ، چلوبن و درویش خواجه کمال الدین می‌باشد. 

این روستا دارای چند بخش دیگر به نام های توسکادشت، شهرک تهمتن، درویش کش، پچوک سر، مس دره، لپر، ولشت و گردکاله می باشد. 

بنای تاریخی:

این روستا جزو اولین روستاهای بخش بابل‌کنار می‌باشد که قدمتی نزدیک به ۹۰۰ سال (یا بيش از 970سال) دارد.در گذشته آن را ام‌القرا یا مادر روستاها می نامیدند .به همین علت بعدها آن را کبریاکلا به معنی آبادی بزرگ نام نهادند(فرهنگ لغات دهخدا).

در بخش مرکزی این روستا سقاتالاری با قدمت بیش از ۲۵۰ سال وجود دارد که بر سقف آن نقاشی‌ها و ابیاتی از آن زمان مانده‌است.همچنین تکیه این روستا نیز قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد. هر ساله طبق یک رسم قدیمی در شب عاشورا تمامی هیئت‌های اطراف جهت عزاداری در این سقاتالار و تکیه جمع شده و برای امام سوم شیعیان عزاداری می‌کنند.

ويژگي سقاتالار و تکیه

-‌ سقا تالار مرکزي اين روستا حدود 250 سال و حسينه مرکزي اين روستا حدود 70 سال قدمت دارد.

سقف بنا تخته کوبی شده وسطوح آن نقاشیهای مختلف وکتیبه ای به خط خوش نستعلیق دارد مشتمل بر دوبیت شعر ونام بانی سقاتالاربدین شرح «بانی این سقاتالار آمیرزابابا و استاد غلامعلی عمل نجاری از کربلایی نجف قلی حاجی آقا در سنه(۱۳۳۰ ه.ق) انجام پذیرفت . عمل نقاشی از آقاجان نوائی». تکیه در ضلع جنوبی محوطه قراردارد بنایی است مستطیل شکل که در ارتفاع۵/۱ متری از سطح زمسن ساخته شده است. سقف داخلی تکیه بر ۲۴ عددپلور چوبی تراش دارقراردارد و درفواصل آنها اشعاری از محتشم کاشانی به چشم می خورد. تقریبا نیمی از این سقف سالم باقی مانده وبقیه آن بازسازی شده است.نقاشیهای سقف در چهارده ردیف با موضوعهای مختلفی همچون صحنه های زندگی- کشاورزی- شکار- داستانهای اساطیری و نقوش نمادین از باورهای دینی وروز رستاخیز تزیین شده است. 

در این روستا، چهار حسینیه به نام های مرکزی (يا پائين تکيه)، چلوبن، درویش خواجه کمال الدین واسبوکلا می باشد. که درشبهاي ششم و هفتم و هشتم محرم به ترتيب حسينه‌هاي درويش، اسبوکلا و چلوبن ميزبان عزاداران امام حسين (ع) مي‌باشد و همچنين در شب عاشورای حسينی هيئات بخش بابلکنار و جاده گنج افروز و در کنار آنها هيأت عزادارن خیابان  ستار -ولي عصر و امامزاده هفت تن بابل، روستاي کليج خیل شيرگاه، روستاي کمانگر و … در حسينه مرکزي تجمع و به عزاداري و سوگواري مي‌پردازند.

-اين روستا داراي چهار بقعه يکي درويش خواجه کمال الدين دودبرادرش و يکي امامزاده ابراهيم می باشد که اولي در حسينيه درويش خواجه کمال الدين و دومی در بين مزارع اين روستا قرار دارد.

وسعت و جمعیت:

این روستا از نظر وسعت و جمعیت جزو بزرگترین روستاهای بابل‌کنار است. هم چنین این روستا جزو روستاهای کوهپایه‌ای بوده که محل تلاقی با جنگل‌های وسیع جنوب بابل می‌باشد.

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۸۵ نفر (۵۷۰خانوار) بوده‌است.

کشاورزی و دامداری، شغل بیشتر مردم این روستا می باشد. 180 هکتار باغ و 145 هکتار زمین های زراعی در این منطقه وجود دارد. همچنین بزرگ ترین تولید کننده محصولات دامی و لبنی مربوط به این منطقه می باشد

رودخانه‌ها:
روستاي کبرياکلا داراي 3 رودخانه مي‌باشد.
1- ميان رود که از وسط عبور مي‌کند وجه تسمیه آن بخاطر وسط بودن در روستا میباشد که آنرا رود وسطی يا ميان رود ناميدند.
2- پچوک که از چشمه پچوک سرچشمه می‌گيرد و از مرزغربی بافت روستا و زمينهای زراعی عبور و به رودخانه جرشت وصل و از آنجا به بابل رود وصل مي‌شود.
3- رودي که از روستای ريگ چشمه عبور به پس ازآن از روستای درازکلا و متعاقباً قسمتی از کبرياکلا نيز عبور مي‌کند.
 
ساختار فرهنگي:
دين و مذهب اهالي روستا اسلام و تشيع بود. و اهالي اين روستا نسبت به امامان معصوم ارادت خاصی داشته بطوری که در ماه مبارک رمضان مراسمهای معنوی احياء و عزاداری  حضرت اميرالمومنين (ع) در اين روستا منعقد می‌باشد.
-‌ در 26 عيد ماه باستاني مازندراني يا همان 28 تيرماه شمسی هر ساله برنامه متنوع در آرامگاه‌هاي محل خصوصاً در گلزار شهداءبصورت پر رنگ تر برگزار مي‌شود به اين طريق که مردم با داشتن اطعام از قبيل خرما، شربت، هندوانه، خربزه و … بر سر مزار اقوام رفته و آن.جا اطعام مي‌دهند و در گلزار شهدا برنامه مداحي و پذيرايي بصورت خودياري توسط اهالي و با همت پايگاه بسيج محل انجام مي‌شود. در اين مراسم قبور شهداي گرانقدر واموات غبارروبي مي شود.

– برنامه بعدي که در محل حدود20 سال است که انجام مي شود هر ساله مردم پس از برداشت برنج و رفع خستگی فعالیت های کشاورزی توسط چند اتوبوس که کاروانهاي آقايان و بانوان جدا از هم مي باشد به زيارت حضرت امام رضا (ع) مي روند.

                                                ***

این مکان از نظر زمانی 36 دقیقه و از نظر مسافت 21.5 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi