روستای بالادسته رَکَن‌کُلا (Bala Dasteh-ye Rakan Kola) یا رُکنِکُلا (RokneKola) دهستان کیاکلا بخش مرکزی شهرستان سیمرغ استان مازندران

روستای بالادسته رکنکلا (RokneKola) شهرستان سیمرغ مازندران:

بالادسته رکن‌ کلا، روستایی از روستاهای سیمرغ در استان مازندران می باشد.

این روستا در کیاکلا قرار  دارد. 

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۹۰ نفر (۳۲۸ خانوار) بوده‌است.

این روستا دارای جاذبه های گردشگری از جمله سقانفار و آببندان نیلوفران آبی است.

                                                  ***

روستای رکن کلا در قسمت شمالی شهر کیاکلا قرار دارد .این روستا از شرق به روستای نجار کلای جدید ،از غرب به روستای برج خیل ،از شمال به روستای دینه سر ،از شمال شرقی به روستای آزاد محله(پایین دسته) از جنوب به کیاکلا،از جنوب غربی به ملاکلا متصل است .

رودخانه تالار که از رشته کوه های البرز سرچشمه میگیرد از غرب روستا می گذرد. این رودخانه سال های گذشته منبع  غذایی از لحاظ صید ماهی به شمار می رفت اما در حال حاضر به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی دفع زباله و ریختن بسیاری از فاضلاب های شهری و روستایی عاری از هر گونه ماهی شده است .

خلاصه رکن کلا از دو بخش رکن و کلا تشکیل شده ،کلا که اکثرا می دانید به معنی آبادی است ولی رکن، با توجه به اطلاعات قدیمی این روستا در گذشته مرکز داد و ستد هفت روستای مجاور بوده است به همین خاطر به عنوان رکن کلا یعنی رکن روستا ها نام نهاده شده است. 

به این روستا بالا دسته نیز می گو یند. بالا دسته به این خاطر که در ماه محرم هیئت های سینه زنی از روستاهای مجاور می آیند روستای رکن کلا اول میزبان همه روستاها می شود و بعد به میهمانی روستاها برای عزاداری می رود به همین خاطر به نام بالا دسته معروف شده است.

رکن کلا بزرگترین روستا در بین روستاهای اطراف خود است. 

                                               ***

این مکان از نظر زمانی 40 دقیقه و از نظر مسافت 30 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi