سد البرز (سد لفور) در منطقه لفور سوادکوه مازندران

سد البرز یکی از جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه در استان مازندران به شمار می‌آید. دهستان لفور یکی از دهستان‌های خوش‌ آب‌وهوای شهرستان سوادکوه است که در نزدیکی شهر شیرگاه قرار دارد. موقعیت اصلی سد البرز در دهستان لفور واقع در محل تلاقی سه رودخانه آذر رود، اسکلیم رود و کار سنگ است. سد البرز در ۳۰ کیلومتری شیرگاه و ۴۵ کیلومتری شهرستان بابل قرار دارد. سد البرز در اسناد رسمی به نام (سد صالحی مازندرانی) نام‌گذاری شده است که این نام، یادآور یکی از مشاهیر بزرگ دهستان لفور است.

مسیر دسترسی

اگر از تهران قصد سفر به سد لفور را دارید، بهترین مسیر از سمت جاده‌ فیروزکوه می‌باشد. بعد از گذشتن از شهر‌های پل سفید، زیر‌آب و شیرگاه، مسیر خود را به‌سمت جاده شیرگاه-بابلکنار تغییر دهید که از مناطق کلیج‌خیل و اسلام‌آباد عبور می‌کند. سپس به سه راهی شیردارکلا (قرآن تالار) می‌رسید. اینجا به سمت چپ بپیچید. در نهایت انتهای این جاده به سد البرز ختم می‌شود. فاصله تهران تا سد لفور ۲۴۰ کیلومتر است که با حدود ۴ ساعت رانندگی می‌توان به آن رسید.

اما اگر جاده‌ هراز را در پیش گرفتید، شما به‌ ترتیب به شهر‌های آمل و بابل خواهید رسید. در شهر بابل باید به‌دنبال حرکت در مسیر جاده‌ گنج افروز به‌طرف بابلکنار باشید. جاده‌ گنج افروز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، در مجاورت دره‌ای بزرگ قرار دارد و از همین رو دارای منظره‌ای تماشایی است. سپس با عبور از بخش بابلکنار، به سه راهی شیردارکلا (قرآن تالار)می‌رسید که مکانی بسیار شلوغ و پر رفت‌و آمد است. به سمت راست بپیچید و جاده را تا انتها ادامه دهید. سد البرز در انتهای این مسیر قرار دارد.

منبع: https://visitmazandaran.ir/attractions/ecotourism/alborz-dam/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi