سَقّانِفار اَفراپُل در روستای اَفراپُل (Afrapol) دهستان نوکَندکُلا (Nowkand Kola) بخش مرکزی شهرستان قائمشهر استان مازندران

سقانفار افرا پل یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در قائم‌شهر است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می باشد و در تاریخ ۱۳۸۵/۱۰/۰۳ به شماره ثبت 16698 در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده قائم‌شهر شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی، دهستان نوکنده کلا، روستای افرا پل می باشد.

آدرس سقانفار افرا پل قائم‌شهر : مازندران، قائم‌شهر، شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی، دهستان نوکند کلا، روستای افرا پل

                                               ***

روستای افراپل (Afrapol): 

افراپل روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قئم شهر در استان مازندران ایران است. 

افراپل در لغت‌نامه دهخدا:

افراپل . [ اَ پ ُ ] (اِخ) دهی است از دهستان کارکنده بخش مرکزی شهرستان شاهی. محلی دشت و معتدل است و ۱۱۶۰ تن سکنه دارد. آب آن از سیاه رود تأمین می‌شود و محصول آن برنج، غلات، پنبه، صیفی، کنجد؛ و شغل اهالی زراعت وراه مالرو است. این آبادی از سه محل پائین جاده، افراپل و گله‌کلا تشکیل شده است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۳). و رجوع به سفرنامهٔ مازندران رابینو شود.

جمعیت:

این روستا در نوکندکلا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۰۲نفر (۲۹۳خانوار) بوده‌است. این روستا در ۱۰ کیلومتری جاده ساری به قائم شهر واقع شده است و راه‌های دسترسی دیگر آن از جاده ساری به جویبار و بعد از روستاهای تیرکلا و پایین جاده می‌باشد.

این مکان از نظر زمانی 50 دقیقه و از نظر مسافت 27 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi