محمدسعید بارفروشی مازندرانی ملقب به سعیدالعلماء مازندرانی از مشاهیر شهرستان بابل استان مازندران

محمدسعید بارفروشی مازندرانی معروف به علامه سعیدالعلماء (زادهٔ 1152ش. در قریهٔ دیوکلا (اکنون محله دیوکلای شهر امیرکلا) از توابع شهر بارفروش (بابل فعلی) – درگذشتهٔ 1233 ش. در بابل) از فقها و مراجع تقلید ایرانی در قرن سیزدهم شمسی.

وی نقش عمده‌ای در مقابله با بابیت (بابیان) مخصوصاً در جریان اجتماع و جنگ قلعه طبرسی داشت.

زندگی

در یکی از روزهای ۱۱۸۷هـ. ق مطابق با ۱۱۵۲هـ. ش و ۱۷۷۳م مصادف با سالهای سلطنت وکیل الرعایا کریم خان زند در دیوکلای بارفروش به دنیا آمد. وی پس از فراگیری علوم مقدماتی در بابل و ساری  به عراق رفت و ادامه تحصیلات دینی را طی نمود از جمله اساتید وی محمدشریف مازندرانی معرو به شریف‌العلما بودند.

او پس از پایان دوران تحصیل به تدریس در کربلا پرداخت از میان شاگردان وی می‌توان به شیخ زین‌العابدین، ملا محمد اشرفی، شیخ زین العابدین حائری مازندرانی، سید محمدربیع شوشتری  اشاره کرد.

وی پس از محمدعلی ساروی امامت جماعت سجد جامع بابل را بر عهده داشت. گفته شده‌است که پس از صاحب جواهر، شیخ مرتضی انصاری حاضر به پذیرش مرجعیت نبوده و سعیدالعلماء را از خود اعلم می‌دانسته‌است و نهایتاً پس از نامه‌نگاری با وی و تأیید سعیدالعلما، حاضر به پذیرش مرجعیت می‌شود. ایشان بخاطر مبارزه با بابیان از قبول مرجعیت سر باز زد و در پایامی برای شیخ انصاری نوشت: «هنگامی که در کربلا بودم و من و شما با هم از محضر شریف العلماء استفاده می‌بردیم، استفاده و فهم من از شما بیشتر بود اما در این مدت شما در آنجا مشغول تدریس و مباحثه بوده‌اید و من در اینجا گرفتار امور و مراجعات مردم هستم. شما در این امر از من سزاوارتر هستید.» سعیدالعلماء در پاسخ نامه شیخ انصاری که از ایشان خواسته بود مرجعیت را بپذیرد، از فتنه باب به «امور و مراجعات مردم» یاد می‌کند چرا که از فتنه و جنگ قلعه طبرسی بیش از چند ماهی نمی‌گذشت و بیم آن می‌رفت که بقایای سران بابیه به خصوص قره العین و میرزا حسینعلی بها که در نور مازندران در حال تبلیغ و تشویق مردم به گرویدن به میرزا یحیی صبح ازل بودند، قدرت گیرند.

فیلم مستند زندگی سعیدالعلماء

مستندی از زندگی وی تحت عنوان «دردی کشان» توسط عزیزالله محمدپور مدیر حوزه هنری مازندران و با همکاری استانداری مازندران ساخته شده‌است. در تهیهٔ این مستند از محلات قدیمی شهرهای قم، ساری، بابل و رامسر استفاده شده‌است.

این فیلم در آدرس زیر در آپارات قابل مشاهده است: 

https://www.aparat.com/v/nUvLW

دیدگاه‌های دربارهٔ وی

آقا بزرگ تهرانی دربارهٔ سعیدالعلماء می‌گوید: «او در ردیف شیخ مرتضی انصاری و از اعاظم علما و اکابر فقهای شیعه بود.»

شیخ عباس قمی در کتاب فواید رضویه از وی در میان علمای بزرگ شیعه نام برده‌است.

آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار با اعضای دبیرخانه کنگره سعیدالعلماء و ملا محمد اشرفی گفت: «علامه سعیدالعلماء و مرحوم اشرفی از پرافتخارترین سرمایه‌های علمی ما هستند که جامعه را به هویت واقعی اش رهنمون می‌سازند.»

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز دربارهٔ وی می‌گوید: «دربارهٔ مرحوم علامه سعیدالعلماء (ره) هم اگر نباشد درباره ایشان جز همان داستان شیخ انصاری که اینها همه در درس شریف‌العلماء، همدرس بودند و شیخ بعد از آنکه صاحب جواهر، مرجعیت را به ایشان ارجاع کرد شیخ انصاری به سعیدالعلماء بگوید شما اولی هستید، در فضیلت ایشان همین جریان کافی است.»

کنگره بزرگداشت و بازسازی مقبره

کنگره بزگداشت وی توسط سازمان تبلیغات اسلامی در اردیبهشت ۱۳۹۰ با ارائه ۱۳۰ مقاله برگزار گردید. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هدف از برگزاری کنگره وی را سیری در زندگی، احوال و شخصیت، کتاب‌شناسی توصیفی، تحلیل و بررسی نظریات و آراء خاص فقهی، آراء و نظریات ویژه تفسیری، کلامی، عرفانی و اخلاق، سیری در مقالات معنوی و مکاشفات عرفانی (سلوک عرفانی) وی دانست.

همزمان با کنگره بزرگداش وی هشت اثر از او و ملامحمد اشرفی رونمایی گردیده و تمبر یادبود آندو نیز منتشر و تندیس وی نیز در میدان کارگر بابل نصب شد.

سعیدالعلماء به سال ۱۲۳۳ خورشیدی (۱۲۷۰ قمری) در زادگاهش بابل درگذشت و در همان شهر در انتهای بازار مسجد جامع، مدفون گردید. مقبره وی با کمک‌های مردمی و دولتی بازسازی و بازگشایی شده‌است.

کتابخانه‌ای در بابل نیز بنام وی نامگذاری گردیده‌است.

در زیر تندیس اول، تندیس سعید العلما مازندرانی در دیوکلا (محله دیوکلای شهر امیرکلا) و دومی تندیس سعید العلما مازندرانی در میدان کارگر بابل است.

سه نقشه فوق: اولی میدان کارگر بابل و محل نصب تندیس سعید العلما در نزدیکی آرامگاه وی در شهر بابل، دومی آدرس آرامگاه سعید العلما در بازار مسجد جامع بابل، و سومی میدان (چهارراه) مهارت دیوکلای محله دیوکلای  امیرکلا (یعنی روستای قبلی دیوکلای و زادگاه سعید العلما) و محل نصب تندیس وی است.

آرامگاه سعیدالعلما از نظر زمانی تقریبا نیم ساعت و از نظر مسافت حدود 25 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

گزارش نصب تندیس توسط شهرداری امیرکلا در میدان مهارت دیوکلای این شهر:

نصب تندیس حضرت علامه سعیدالعلما درمیدان مهارت دیوکلا:

به گزارش روابط عمومی شهرداری امیرکلا،باتلاش شهردار محترم وشورای شهر امیرکلا تندیس حضرت علامه سعیدالعلمادرمیدان مهارت دیوکلا

,درزادگاهش یعنی محله دیوکلای شهر امیرکلا نصب گردید.

                                               ***

مشخصات تندیس حضرت علامه سعید العلما:

–       ارتفاع تندیس 2متر

–       جنس تندیس بتن گلاسه

                                                ***

 سعید العلماء:

ملامحمد سعید بارفروشی معروف به سعید العلما یکی از مشاهیر و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری است.

سعید العلما از اکابر مراجع و افضل مجتهدین روزگارش محسوب می‌شد و در نطق بیان و فصاحت کلام یگانه عصر خویش به شمار می‌آمد.

این دانشمند والا مقام پس از سال ها تحصیل در حوزه های مختلف ایران رهسپار عراق گردید و سالیانی دراز در کنار شیخ مرتضی انصاری از کرسی درس مراجع بزرگی چون شریف العلما مازندرانی و شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر برخوردار بود و خود در تحقیقات فقهی آنقدر کوشش نمود تا به درجه اجتهاد رسید و همین امر موجب شد که همه روزه بسیاری از علما و بزرگان حوزه پای درسش حاضر شوند و از محضر او کسب فیض كنند.

سعید العلما پس از چندی روانه مازندران شد و ضمن اقامت در شهر بابل به انجام امور شرعی و دینی مردم پرداخت.

در کتاب «ازکلینی تا خمینی» آمده است:

سعید العلما استادی بزرگ بود و غیبت او از عراق او را از زعامت فرود آوردو توانایی علمی و فقهی سعید العلما به حدی بود که با وجود سعید العلما در جهان تشیع شیخ مرتضی انصاری از دادن فتوا خودداری می‌ كرد،تا اینکه کار به صورت مکاتبه کشید و بعد از آن بود که شیخ مرتضی انصاری به دادن فتوی اقدام نمود.

صاحب ریحانه الادب می‌نویسد: بعضی از اهل خبره او را هم سنگ شیخ انصاری دانسته اند و البته گاهی ترجیحش نیز می‌دهند..

مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره علامه سعید العلما می فرماید: او در ردیف شیخ مرتضی انصاری و از اعاظم علما و اکابر فقهای شیعه بود.

در کتاب ریحانه الادب هم آمده است که ایشان در قرن 13 از افضل مجتهدان، و در فن بیان و سخنرانی نیز بی‌نظیر و یگانه بود و از شاگردان مرحوم شریف العلمای مازندرانی، و در فقه و اصول به اجتهاد کامل و تام رسیده بود.

سعید العلما مازندرانی در هنگام اقامت خویش در مازندران، آنی از تبلیغ و تدریس و رسیدگی به امور مردم غفلت نورزید و جلسات درس و بحث مفید و ارزنده اش موجب شده است که از اطراف و اکناف مملکت بویژه از استان مازندران مشتاقان علم بدان سوی روانه شوند و از خرمن دانش او بهره گیرند.

 از جمله می‌توان از آیت الله العظمی شیخ زین العابدین مازندرانی و آیت الله حاج ملا محمد اشرفی نام برد.

وی بسیار متواضع و خوش برخورد بوده، و پیوسته با روی گشاده با مردم برخورد می‌کرد و متانت و وقار، صبر و حوصله و زحمت گوش فرا دادن به سوالات و درخواست های مردم موجب می‌شد که از محبوبیت روز افزونی برخودار شود.

پس از عمری خدمت به اسلام در سال 1270 هجری قمری دربابل، دار فانی را وداع گفت ودر همان شهر (بابل) در انتهای بازار مسجد جامع ، مدفون شد و اینک مزار او در این شهر زیارتگاه اهل دل است. 

منبع: http://amirkola.ir/News/newsview.aspx?NewsID=445                                    

خبر نصب تنديس علامه سعيد العلماء مازندراني در سبزه ميدان شهر بابل:

حجت الاسلام عباسعلي غفاري چراتي، عضو كميته علمي كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلماء و علامه ملا محمد اشرفي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در ساري، با اشاره به ساخت تنديس علامه سعيد العلماء مازندراني از سوي دبيرخانه برگزاري كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلماء و علامه ملا محمد اشرفي گفت: اين تنديس به زودي در سبزه ميدان شهرستان بابل نصب خواهد شد.

 

وي سبزه ميدان بابل را محل اعدام سركرده بهائيت در حمله اين فرقه ضاله به شهر بابل دانست و گفت: اين فرقه ضاله در حمله خود به شهر بابل قصد تصرف اين شهر و نيز منحرف كردن اعتقادات مردم را داشت كه علامه سعيد العلما مازندراني با نقش آفريني هاي خود مانع از پيش روي و گسترش بهائيت در اين شهرستان شد.

 

عضو كميته علمي كنگره ملي بزرگداشت علامه سعيد العلماء و علامه ملا محمد اشرفي با بيان اين كه علامه سعيد العلماء مازندراني از افراد درجه يكي بود كه در انهدام اساس فرقه بهائيت نقش تأثير گذاري ايفا كرد بيان داشت: در زمان حمله اين فرقه ضاله به بابل عليرغم مقاومت بسيار اين گروه انحرافي، علامه سعيد العلماء با همراهي مردم و حاكم مازندران در مقابل اين گروه ايستادگي كردند و توانستند دو تن از سركردگان اين گروه ضاله را در سبزه ميدان فعلي بابل اعدام كنند.

 

حجت الاسلام غفاري اضافه كرد: به دليل تكريم از شخصيت اين عالم فرهيخته و كم نظير ، تنديس وي در سيزه ميدان بابل نصب خواهد شد و اين ميدان به ميدان علامه سعيد العلما تغيير نام خواهد يافت.

منبع: http://rasanews.ir/000Fjx

سعيد العلماء فتوا دهنده ي اعدام بابيان كيست؟

 

چنان كه ملاحظه نموديد سعيد العلماء رحمه الله نقش به سزايي در قلع و قمع بابيان، و پاكسازي مازندران از وجود پليد آنها داشت، اينك مي پرسند سعيد العلماء چه كسي بود كه آن همه تلاش و جانفشاني كرد؟
پاسخ: سعيد بن محمد [1] معروف به سعيد العلماء در سال 1187 ه. ق. از يك خانواده روحاني در بارفروش (بابل) چشم به جهان گشود، پس از رشد و نمو، به تحصيل پرداخت، سپس مشغول تحصيل دروس حوزوي شد، مقدمات را نزد پدر و فضلاي ديگر بابل خواند و سپس براي ادامه ي تحصيل به كربلا سفر كرد، در آن مكان مقدس از محضر درس بزرگان علم به ويژه از محضر تدريس شريف العلماء مازندراني به تحصيل فقه و اصول پرداخت و به درجه اجتهاد نايل گرديد، و سپس به نجف اشرف عزيمت نمود.
علامه حاج آقا بزرگ تهران صاحب الذريعه مي نويسد: «سعيد العلماء از بزرگان علما، و اكابر فقها بود، و در ميان بزرگان علم و فقهاي مشهور عصر خود شهرت داشت، و به عنوان سعيد العلماء مازندراني بارفروشي (يعني بابلي) شناخته مي شد، او همدرس علماي بزرگي همچون مولا آقا دربندي، سيد شفيع جاپلقي، و شيخ مرتضي انصاري (صاحب رسائل و مكاسب) و فقها و علماي ديگر بود، و از شاگردان برجسته ي شريف العلماء مازندراني و غير او به حساب مي آمد، از نشانه هاي عظمت مقام علمي او اين كه استاد اعظم شيخ مرتضي انصاري رحمه الله با وجود او، از فتوا دادن خودداري مي كرد، تا اين كه عده اي اين موضوع را به سعيد العلما اطلاع دادند، ايشان در پاسخ چنين فرمود:
«من در ايام اشتغال به درس و بحث در حوزه، از شيخ انصاري اعلم بودم، ولي اكنون در بلاد عجم هستم و توفيق درس و بحث ندارم ولي شيخ انصاري همچنان با جديت به درس و بحث اشتغال دارد، در اين صورت او از بنده اعلم است، و براي مقام مرجعيت و فتوا دادن متعين و محرز مي باشد.» [2] .
اين عالم بزرگ در سال 1270 ه. ق در 83 سالگي در بابل رحلت كرد، مرقد شريفش در شهر بابل در بقعه اي قرار دارد، و نگارنده به تازگي مرقد آن بزرگوار را زيارت كردم.
نكته قابل توجه در زندگي اين مرد خدا، اين كه او به خاطر نهي از منكر و دفاع از حريم اسلام و جلوگيري از فرقه ضاله ي بابي گري، حوزه ي علميه نجف را ترك كرده و به بابل مراجعت كرد، او انجام وظيفه را از رسيدن به مقام مرجعيت ترجيح داد، با ايثار و نفس كشي، از محيط بزرگ علم و فقاهت دست كشيد و به محيط كوچك بارفروش (بابل) آمد، چرا كه شنيده بود بابي ها با حمايت استعمار روس تزاري، رخنه كرده مي خواهند مردم مازندران را اغوا كنند.
نبيل زرندي كه از بهائيان سرشناس است در كتاب تاريخ خود مي نويسد: «خبر توجه ملا حسين بشرويه اي با همراهان و نزديك شدنشان به بارفروش (بابل) به گوش سعيد العلما رسيد، به خصوص وقتي كه سعيد العلماء شنيد، ملا حسين از مشهد با پرچم سياه همراه عده اي از اصحابش به سوي بارفروش مي آيند (و مدعي هستند كه ما همان ياران امام زمان هستيم كه با پرچم سياه از خراسان حركت مي كنند)…»
سپس مي نويسد: «پس از ورود سعيد العلما به بابل، او جارچي در شهر انداخت و به مردم اعلان كرد كه در مسجد حاضر شوند… بالاي منبر رفت… و گفت: اي مردم بيدار شويد، دشمنان ما در كمين هستند، مي خواهند اسلام را از بين ببرند، و مقدسات اسلامي را محو كنند… همه ي شما فردا حاضر باشيد. و خود را مهيا كنيد تا جلو اين گروه را بگيرد.» [3] .
آري اين مجتهد بزرگ، جان بر كف به مازندران آمد و با مجاهدات پي گير خود، از فرقه ي ضاله بابي، نوكران و دست نشاندگان استعمار، جلوگيري شديد كرد، و با اعلام جهاد، مردم را بر ضد آنها بسيج نمود، به طوري كه موجب قلع و قمع آنها در آن منطقه گرديد.
دوست دانشمندم آقاي مهدي كامران بابلي در شأن اين عالم بزرگ اشعاري سروده، و در چند فراز از آن اشعار چنين مي گويد:
                                                سعيد العلما مرد خدا بود
                                                                                                كه در اشراق چون نجم سما بود
                                                زعيم و پيشواي عصر غيبت
                                                                                                يگانه ناصر دين و شريعت
                                                علمدار رشيد صاحب الامر
                                                                                                مريد روسپيد صاحب الامر
                                                شجاعانه به ميدان بلا رفت
                                                                                                به جنگ مسلك باب و بها رفت
                                                همان مسلك كه استعمار يارش
                                                                                                پديد آرنده ي فكر و شعارش
                                                به فتوايش شده اعدام قدوس
                                                                                                كسي را كه بدي فرمانبر روس
                                                به شهر بارفروش در سبزه ميدان
                                                                                                درك كرده سران حزب شيطان
                                                موفق شد در اين امر الهي
                                                                                               كه كرد حفظ اين بلد را از دوراهي
                                                روانش باد دائم در تنعم
                                                                                               خدا خواهد نگردد ياد او گم
از شيعيان به خصوص مردم مازندران، به ويژه مردم بابل اميد آن است كه ياد مجاهدت و ايثار اين رادمرد خدا را فراموش نكنند، كنار مرقد مطهرش كه اكنون در نزديك مسجد جامع بابل قرار دارد و در دست آذربايجاني هاي مهاجر است بروند، و با تلاوت آيات قرآن، روحش را شاد نمايند، و بدانند كه يكي از مكان هاي مقدس براي مناجات و استجابت دعا، كنار قبر اين مجتهد عالي مقام و مجاهد نستوه است. يادش به خير و حماسه اش جاودانه باد.
* * *
[1] مورخين نام او را ملا محمد سعيد خوانده اند، ولي از مهر شريفشان كه در وقفنامه ها به يادگار مانده، سعيد بن محمد ثبت شده است.
[2] طبقات اعلام الشيعه، ج 2، ص 599.
[3] كتاب بهائيان، ص 560 – 559، زندگاني عالم مجاهد، سعيد العلماء بارفروشي، نوشته مهدي كامران، ص 12 – 1، (براي شرح بيشتر به همين كتاب مراجعه شود).

منبع: https://www.adyannet.com/fa/book/2427

                                              ***
قسمتی از سخنرانی سعیدالعلماء در مسجد علیه بابیون

ایها الناس بیدار شوید! دشمنان ما، در کمینند. می‌خواهند اسلام را از بین ببرند. مقدسات اسلامی را محو کنند. حالا که محمد شاه فوت کرده و کارها درهم و پریشان است، رئیس این گروه با جمعیتی از جان گذشته به طرف ما می‌آید. همۀ شما فردا صبح حاضر باشد و خود را مهیا کنید تا جلوی این گروه را بگیرید.

درس‌هایی از مکتب اسلام، آبان ۱۳۸۶، سال ۴۷، شماره ۸، ص۶۱

منبع: ویکی شیعه؛ مدخل: محمدسعید بارفروشی مازندرانی

“سعیدالعلماء پس از مرحوم شیخ محمدعلی ساروی (اولین امام جماعت مسجد جامع بابل)، امامت جماعت آن مسجد را داشته است و این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار بنا شده است و خاندان «سعیدی» که امروز در بابل زندگی می‌کنند از فرزندان آن مرحوم هستند. حضرت آیةالله شیخ محمدحسن صاحب جواهر در لحظات پایانی عمر پرافتخار خویش، حیاتی طیبه که نفخه حیات را به دیگران و نیازمندان همه زمان دمید، اینک او را در بستر می‌بینیم که در آخرین لحظات زندگی خویش، جماعتی از علما و بزرگان شیعه را برای تعیین تکلیف مرجعیت و زعامت علمی و دینی جامعه حوزه علمیه به حضورش فراخوانده، نگاه نافذ و ابهت عظیم شیخ صاحب جواهر، حاضرین را به خضوع و خشوع واداشت. دلیل انتخاب مازندران برای اجتماع بابیان و خروج از آنجا (برای قیام) بیش از یک دلیل اساسی نداشته است و آن به گفته «رضا قلی‌خان هدایت» این بود که حاکم مازندران به ری آمده بود و از این رو خروج حاکم مازندران از یک سوی و دوران فترت ناشی از مرگ محمدشاه قاجار از سوی دیگر باعث شد «ملا حسین بشرویه» و «ملا شیخ محمدعلی بارفروشی» که پیروی سید علی‌محمد شیرازی (باب) را می‌کردند، قیام کنند. چهار ماه که قلعه محاصره شده بود، خود را تسلیم کردند و سعیدالعلماء و دیگر علما، اهالی آنها را در محکمه، محکوم و به قتل حاجی محمدعلی بارفروشی مشهور به «قدوس» که از نظر بابیان، حضرت محمد بن عبدالله‌صلی الله علیه وآله و حجة ابن الحسن العسکری و حضرت عیسی بن مریم است، فتوی داده و بازگشت ایشان را به شریعت مقبول ندانستند و تمام افراد را در سبزه میدان بارفروش مقتول ساختند(جمادی‌الثانی 1265 ه.)

منبع: https://b2n.ir/k33436

فیلم مستند علامه سعیدالعلماء مازندرانی:

محمدسعید بارفروشی مازندرانی معروف به علامه سعیدالعلماء (زادهٔ ۱۱۵۲ در قریهٔ دیوکلا از توابع شهر بارفروش – درگذشتهٔ ۱۲۳۳ در بابل) از فقها و مراجع تقلید ایرانی در قرن سیزدهم شمسی می باشد.مستندی از زندگی وی تحت عنوان «دردی کشان» توسط عزیزالله محمدپور مدیر حوزه هنری مازندران و با همکاری استانداری مازندران ساخته شده است. این مستند به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در استان مازندران تقدیم می گردد.

آدرس مشاهده فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/nUvLW

کتابشناسی و معرفی  کتاب: «مرزبان شیعه، سیری در زندگی و احوال فقیه مجاهد سعید العلمای مازندرانی و نقش ایشان در دفع فتنه بابیت»:

عنوان دیگر: سیری در زندگی و احوال فقیه مجاهد سعیدالعلمان مازندران و نقش ایشان در دفع فتنه بابیت‌

نویسندگان: کورش گوهریان، سیدمجتبی ضمیری
ویراستار: کورش گوهریان
ناشر: سام 
تاریخ انتشار چاپ اول: 1383
تعداد صفحه: 138
زبان: فارسی

توضیح کتاب:

نگارنده در آغاز به اوضاع عصر قاجار و چگونگی اوضاع دینی و سیاسی ایران و شکل‌گیری فرقه بابیه در دوره قاجار اشاره کرده است. فصل دوم پس از اشاره مختصری به سابقه و اهمیت شهر بابل و معرفی حکمرانان و علمای این سامان، زندگی و احوال سعید العلمای مازندرانی را بررسی کرده است به ویژه از نقش او در دفع فتنه بابیه و بهاییه سخن گفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi