موزه خصوصی مردم شناسی رامسر در غرب مازندران

موزه مردم شناسی رامسر ( به انگلیسی : Ramsar Museum of Anthropology ) موزه ای خصوصی است که در آن فرهنگ ، سبک زندگی و کار مردم محلی سه استان شمالی کشور (یعنی  مازندران ، گیلان و گرگان که شباهت های بسیار زیادی به هم  دارند) به تصویر کشیده شده است. 

موزه مردم شناسی رامسر در بنایی به شکل خانه ای روستایی و جذاب قرار گرفته است که در سال 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی احداث گردید.

در بخش های مختلف این موزه سبک زندگی مردم محلی به تصویر کشیده شده است و بیش از 700 ابزار و ادوات مختلف در این موزه به چشم می خورد. 

این موزه ، تنها موزه خصوصی موجود برای معرفی فرهنگ و زندگی سنتی مردم شمال کشور است. 

در این موزه علاوه بر ابزارهای مختلف معماری داخلی و چیدمان خانه های محلی شمال ، کارهای هنری زنان شمالی از جمله پارچه بافی و چادر شب بافی قابل مشاهده است. 

آدرس: استان مازندران ، رامسر ، بلوار شهید باهنر ، موزه مردم شناسی رامسر

                                               ***

موزه مردم‌شناسی رامسر با مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، در اسفند ۸۹ با حضور مسئولین استان مازندران و شهرستان رامسر افتتاح گردید. امکانات و تجهیزات موجود در آن غیردولتی بوده و متعلق به عیسی خاتمی شخصیت فرهنگی و استاد دانشگاه در رشته جامعه‌شناسی است و اموال فرهنگی آن در طی یک دوره زمانی بالغ بر ۳۰ سال از (۱۳۶۰ تا ۱۳۹۵) به تدریج گردآوری و خریداری شده و انگیزه اصلی از این کار عشق و علاقه وافر به فرهنگ نیاکان و تلاش برای حفظ آثار و همچنین معرفی تاریخ، فرهنگ و تمدن رامسر به سایر ایرانیان است.

موزه مردم‌شناسی، محلی برای آشنایی با زندگی اقوام دیگر، مکانی برای اندیشه و تفکر و فرصتی برای آموزش و یادگیری است. در این موزه غرفه‌هایی برای بیش از ۷۰۰ قطعه انواع ابزار، ادوات، اشیاء و اموال فرهنگی و وسایل مردم‌شناسی که مورد استفاده مردم منطقه و استانهای شمالی ایران بوده، اختصاص یافته‌است. علاوه بر غرفه‌های مذکور، فضای داخلی یک خانه سنتی شمالی با چیدمان کاملاً قدیمی از وسایلی نظیر گَمچ (قابلمه گلی)، کف گیر، ماهی شور و …، همچنین کوره آهنگری با دم چرمی قدیمی و دستگاه چادرشب بافی (پاچال) در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

به جهت شباهت‌های فرهنگی که بین سه استان شمالی ایران (مازندران، گیلان و گلستان) وجود دارد، وسایل و ابزار مربوط به زندگی مردم بسیار مشابه بوده و اگرچه موزه مردم‌شناسی رامسر در نگاه اول یک موزه محلی به نظر می‌آید اما آنچه که در آن به نمایش درآمده در حد یک موزه منطقه‌ای می‌باشد و در حال حاضر در بین شهرهای غرب مازندران و شرق گیلان، موزه مردم‌شناسی رامسر تنها مکانی است که می‌تواند قسمتی از فرهنگ و تمدن گذشته مردم این منطقه را بازگو کند.

 

نمای داخلی:

همه ساله در ایام نوروز موزه مردم‌شناسی رامسر در کنار دیگر موزه این شهر (کاخ موزه رامسر) بیشترین تعداد بازدیدکننده را به خود اختصاص می‌دهد. عیسی خاتمی مسئول و پدیدآورنده موزه مردم‌شناسی رامسر (موزه دار برتر خصوصی در سال ۱۳۹۴) در مراسمی که به مناسبت روز جهانی موزه‌ها برگزار شد موزه‌ها را محل تفکر و اندیشه خوانده و موجب اتصال نسل‌ها به یکدیگر و نیز اتحاد و همبستگی معرفی می‌کند.

هر ساله گروه‌های دانش آموزی و نیز اعضای کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان رامسر در قالب شرکت در مجموعه کارگاه‌های رامسرشناسی با هدف آشنایی با آداب و رسوم، فولکلور، ادبیات شفاهی و سبک زندگی مردم رامسر با حضور عیسی خاتمی موزه دار برتر خصوصی سال ۱۳۹۴، رئیس موزه مردم‌شناسی رامسر و استاد دانشگاه از موزه مردم‌شناسی رامسر بازدید به عمل می‌آورند. در این کارگاه‌ها مباحث بومی و محلی بر طبق فعالیت معرفی سرزمین از برنامه‌ریزی تربیتی سال به بحث و بررسی گذاشته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi