کبوتر شاهی سفید (white king pigeon)

با کبوتر چاهی اشتباه نشود.

کبوتر شاهی سفید یا همان white king pigeon دارای رنگ ها و الگوهای مختلفی هستند که در سراسر جهان پرورش داده می شود، این کبوتر گونه ای از پرندگان اهلی می باشد که در درجه اول به دلیل تولید گوشت پرورش می یابند و از فرزندگان کبوتر چاهی می باشند. دلیل محبوبیت کبوتر شاهی سفید اندازه بزرگ و قدرت تخم آوری بالای آن می باشد.

کبوتر شاهی سفید سابقه پرورش طولانی در آمریکا و اروپا دارد و در ایران نیز به صورت جزئی پرورش داده می شود، این پرنده از جفت گیری و تولد چهار گونه متفاوت رانت، مالتز، هومر و داشس به وجود آمده است یعنی از گونه داشس (Duchess) زیبایی را، از گونه هومر (Homer) هوشیاری را، از گونه مالتز (Maltese) سَبک و اخلاق را و از گونه رانت (Runt) اندازه بدن را به ارث برده است.

کبوتر شاهی سفید در برخی مواقع به منظور اجرای نمایش در سیرک ها و تئاتر ها پرورش می یابند، در این صورت به آنها کبوتر نمایشی خواهند گفت و با نوع کبوتر شاهی گوشتی متفاوت خواهد بود هم چنین از کبوتر های نمایشی برای تولید جوجه نیز استفاده می شود.

کبوتر شاهی که عموم آن را با نام کبوتر شاهی سفید نیز میشناسند دارای رنگ ها و طرح های مختلفی است که در تمامی نقاط جهان پرورش داده میشود. این نوع کبوترها در مرحله اول برای تولید گوشت پرورش داده میشوند و از زیرمجموعه های کبوتر چاهی می باشند. علت اصلی محبوبیت کبوتر شاهی جثه درشت و تخمگذاری بالای این پرنده می باشد. شاهی ها سابقه پرورش در اروپا و آمریکا دارند و در ایران هم برخی از پرورش دهندگان نسبت به پرورش این پرنده اقدام میکنند.

کبوترهای شاهی در نژادها و گونه های مختلف رانت ، مالتز ، هومر و داشس در طبیعت وجود دارند. همگی این نژادها در مرحله اول برای تولید گوشت پرورش داده میشوند و در اولویت های بعدی برای استفاده از تخم آنها نگهداری میشوند ؛ چرا که شاهی ها سرعت تخمگذاری بالایی داشته و در سال چند صد تخم میگذارند. کبوترهای شاهی سفید از زیرمجموعه های کبوتر چاهی می باشند. این پرنده ها در برخی مواقع برای اجرای حرکات در تئاترها نیز پرورش می یابند. به این کبوترها کبوترهای نمایشی می گویند و با کبوتر گوشتی متفاوت است.

بنظر عموم مردم کبوتر شاهی سفید از نمونه کبوترهای زیبای پرورشی است. این پرنده بدنی تقریباً گردی داشته و نوک و پاهای قرمز رنگ دارد. همانطور که از نام این کبوتر نیز مشخص است پرهای این پرنده به رنگ سفید بوده و غیر از سفیدی پری با رنگ دیگری مشاهده نخواهید کرد. چشم های کبوتر به رنگ سیاه بوده و در اطراف چشم زائده های قرمز رنگ وجود دارد. این نژاد از کبوتر نسبت به سایر کبوترها دارای وزن بالایی است و وزن آن مابین ۵۷۰ ای ۹۶۰ گرم متغیر است.

هوش کبوترهای شاهی در یادگیری بالا بوده و به همین علت از کبوترهای شاهی برای اجراهای زنده نیز استفاده میشود. پرنده دارای خصوصیت نسبتاً آرامی بوده و با انجام دادن حرکات نمایشی میتواند باعث سرگرمی صاحبین خود شود. کبوترهای شاهی آنقدر جذاب هستند که میتوانند بعنوان بهترین پرنده خانگی برای شما در نظر گرفته شوند.

برای فهمیدن بهترین برنامه غذایی برای کبوتر شاهی باید گذر زمان را در نظر بگیرید ؛ بدین منظور شما میتوانید از انواع مواد غذایی مانند میوه جات ، سبزیجات ، حبوبات و … برای تغذیه پرنده استفاده کنید. با زیر نظر گرفتن اندازه خوراک پرنده و اشتهای آن میتوانید بهترین رژیم غذایی را برای پرنده خود بدست بیاورید. بعنوان نمونه در صورتیکه پرنده شما به تغذیه گندم و کاهو علاقه نشان میدهد و به خودن عدس و ارزن از خود علاقه ای نشان نمیدهد شما باید میزان گندم و کاهو را در تغذیه پرنده افزاید دهید و استفاده از ارزن و عدس را در برنامه غذایی آن کاهش دهید. علاوه بر رعایت مورد ذکر شده شما باید دانش خود را در رابطه با تغذیه کبوتر را افزایش دهید تا بتوانید به کمک یک رژیم غذایی سرشار انواع ویتامین ها و مواد معدنی را برای پرنده فراهم کنید. درصورتیکه میخواهید پرنده در کمترین زمان بیشترین تخمگذاری را انجام دهد باید بالاترین میزان وزن را داشته باشد.

کنسانتره هایی در فروشگاه های دام و طیور وجود دارند که میتوانند یک ماده غذایی بسیار محبوب برای کبوترها محسوب شوند ؛ چرا که این نوع کنسانتره ها دارای انواع ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و… برخوردار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi