آستان بنیانگذار نهضت و قیام علویان «امامزاده سلطان محمد کیا» در روستای صالحان بخش کجور شهرستان نوشهر استان مازندران

آستان امام زاده محمد کیا سلطان کجور:

مراسم روز ملی مازندران امروز ۱۴ آبان و طی آیینی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار مازندران، نماینده مردم شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس و تنی چند از مسئولان کشوری و استانی و منطقه ای در مضجع شریف «امامزاده سلطان محمد کیا(ع)» در روستای صالحان بخش کجور نوشهر که سنگ بنای نخستین حکومت شیعی و علوی در جهان در این منطقه بنیان نهاده شد برگزار گردید.

محمدمهدی اسماعیلی چهاردهم آبان در با حضور در همایش بزرگداشت روز ملی مازندران در جوار آستان بنیانگذار نهضت و قیام علویان «امامزاده سلطان محمد کیا» در روستای صالحان بخش کجور نوشهر با گرامیداشت یاد و خاطره بزرگانی که در طول قرون متمادی عشق و علاقه به خاندان آل الله، عدالت، دانش و علم دوستی را برای ما به میراث گذاشتند، گفت: امروز وارث یک تاریخ پرشکوه هستیم؛ تاریخ پرشکوهی که با عظمت این سرزمین گره خورده است.

وی با بیان اینکه حضور در این منطقه خاص که مطهر به وجود امامزاده واجب التعظیم سلطان محمدکیا، بنیان گذار حکومت علویان در مازندران است، تجلیل از ریشه های تاریخی نظام دینی است افزود: این قدرت الهام بخش از گستره مرزهای جغرافیایی و سیاسی فعلی عبور کرده و باعث بیداری و خیزش در جهان اسلام شده و به مردم ایران عظمت، قدرت و سرافرازی بخشیده و به مکتب رهایی بخش مسلمین و آزادی خواهان و مستضعفان تبدیل شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش همه جانبه دشمنان برای مقابله با قدرت ایران اسلامی گفت: امروز دشمن می خواهد مقابل این مکتب قرار گیرد. امروز نزاع، یک نزاع تمدنی و فرهنگی است. آن چیزی که در اتفاقات اخیر مشاهده می کنید گردهمایی قدرت شیطانی، غربی، عربی و عبری در منطقه و تمامی سرویس های جاسوسی است که با انواع شگردها و عملیات های روانی خود به صحنه آمده اند تا جلوی الهام بخشی  حرکت نورانی این مکتب را بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بسیار ساده لوحانه است اگر تصور کنیم جنگ رسانه ای استکبار و امپریالیسم در کشور ما یک اختلاف و مشکل سطحی است. همه این اتفاقات بهانه ای برای جلوگیری از پوست اندازی و شکل گیری یک قدرت جدید در جغرافیای سیاسی دنیاست که داعیه عدالتخواهی، معنویت، آزادی و گسترش مرزهای علم و دانش دارد.

اسماعیلی یادآور شد: دشمن تلاش می کند با تحریف، جعل، دوقطبی سازی و دروغ جامعه منسجم ایرانی را دچار انشقاق کند. آن ها از عظمت مردم ایران، قدرت مکتب اهل بیت و ریشه های تاریخی کشور می ترسند و بنابراین با نزاعی بزرگ روبرو هستیم. رسالت تاریخی ما زمینه سازی استقرار دولت صالحان به پیشوایی امام عصر (عج) است و نمادسازی و انگاره های هویتی در جامعه باید مبتنی بر این تفکر و این رسالت باشد.

وزیر فرهنگ با اشاره به نامگذاری روز مازندران گفت: برای مازندران عزیز و با عظمت که قرن هاست برای این رسالت و ایفای این ماموریت الهی جانشفانی کرده است باید نمادی انتخاب می شد که با این ماموریت تاریخی هم نوا باشد و چه روزی پربرکت تر از آن روز که مردم با فرزندی از فرزندان رسول گرامی و امیرالمومنین بیعت کردند و استقرار دولت عدالتخوان علوی را در قرن سوم هجری در منطقه صالحان رقم زدند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: مردم ایران با همه تفاوت سلایق و تنوع های زبانی، مذهبی و قومیت ها در کنار هم و زیر یک پرچم، این مسیر را تا رسیدن به قله نهایی و سپردن پرچم به صاحب اصلی انقلاب تداوم می بخشند.

در ادامه این مراسم سیدمحمود حسینی پور نوری، استاندار مازندران با اشاره به اینکه ۱۲ قرن قبل شخصیت بزرگی به این منطقه آمد و باعث تشکیل حکومتی شیعی شد، اظهار کرد: در این منطقه برای نخستین بار حکومت علویان شکل گرفت. مازندران در شکل گیری حکومت علویان و نیز انقلاب اسلامی نقش بسیار مهم داشته و شهدای زیادی از این منطقه در راه انقلاب اسلامی تقدیم شده است.

حسینی پور با ابراز گلایه از وضعیت نامناسب بارگاه امامزاده برای میزبانی مراسم روز مازندران گفت: این منطقه مورد بی مهری قرار گرفته است بنابراین اداره کل اوقاف و امور خیریه و سایر دستگاه های مرتبط باید هرچه زودتر نسبت به تکمیل پروژه بارگاه اقدام کنند.

استاندار همچنین از وجود نخبگان بسیار در مازندران یاد کرد و  با اشاره به اینکه ۱۲ درصد سبد غذایی کشور در اختیار مازندران است اظهار کرد: همچنین این استان در ۱۴ محصول رتبه اول را دارد و مقام نخست را در تولیدات کشاورزی داراست اما با وجود همه این موارد فاصله زیادی با آن مازندرانی که باید باشد دارد.

در ادامه مراسم محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی با بیان اینکه بیعت مردم این منطقه و مازندران از ۱۲ قرن قبل با ائمه اطهار بوده است، افزود: این موضوع نشان دهنده این است اهل بیت با پوست و استخوان مردم این منطقه عجین شده است.

محسنی بندپی، با تاکید بر اینکه فرهنگ استان مازندران و کشور باید از این مظلومیت خارج شود، اظهار کرد: برای ارتقا و حفظ فرهنگ و تاریخ دینی این منطقه باید کار زیادی صورت گیرد چراکه برای محفوظ ماندن از جنگ ترکیبی که در اولویت دشمن است باید از فرهنگ دینی حفاظت شود.

گفتنی است مضجع شریف و مطهر امامزاده محمدبن ابراهیم معروف به سلطان محمد کیا(ع) در استان مازندران، شهرستان نوشهر و منطقه کجور در روستای صالحان قرار گرفته و حضرت سلطان محمد کیا(ع) با ۶ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) منسوب است. در واقع اولین نقطه ای که مازندرانی ها با علویان و شیعه بیعت کردند در همین نقطه یعنی رویان قدیم و کجور فعلی است.

۱۴ آبان روز ملی مازندران است چراکه مردمان این دیار در سال ۲۵۰ هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر سال ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند و طی چند سال اخیر در این مکان که نخستین حکومت شیعی بنا نهاده شد برنامه روز مازندران برگزار می شود.

این روز (۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری) سرآغاز بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان گذار نخستین حکومت شیعی علوی در جهان است و ارادت عمیق و خالصانه مردم مازندران به ائمه اطهار موجب شد تا مازندرانی ها طی ۱۲ قرن، شیعه مانده و با افکار و باورهای شیعی زندگی کنند. بر این اساس و به جهت اهمیت این موضوع، در سال ۱۳۸۸، این روز به عنوان «مازندران، دیار سبز علویان» نامگذاری شد.

بقعه سلطان محمد كيا ملقب به دبير صالحاني

در دل كوهستان هاي منطقه كجور از توابع شهرستان نوشهر و در ميان روستاي صالحان بقعه اي كهن با طرح هشت ضلعي خودنمايي مي كند كه به روايت تاريخ متعلق به شخصي به نام سلطان محمد كيا ملقب به دبير صالحاني مي باشد. اين بنا احتمالاً در اوايل قرن هشتم هجري قمري ساخته شده و نمونه اي از برج هاي آرامگاهي سبك «رازي» در مازندران است كه از سده پنجم هجري ساخت آن در اين ديار متداول بوده است. از شاخص هاي اين سبك معماري، استفاده از گنبدهاي هرمي يا مخروطي «رك» ناميده مي شود. معمولاً در اين نوع بناها گنبد داخلي به صورت نيم كره و گنبد بيروني نوك تيز مي باشد.

 

از آن جايي كه تاريخ فوت صاحب مقبره را به اواخر قرن سوم هـ.ق باز مي گردد. بناي مقبره قرن ها پس از درگذشت وي ساخته شده است. ليكن تنوع ابعاد آجرهاي به كار رفته در بنا احتمال وجود بنايي قديمي تر در اين مكان را قوت مي بخشد. آن گونه كه از روايات استنباط مي گردد، نسب دبير صالحاني به زيد فرزند امام حسن مجتبي (ع) مي رسد و از اين رو احتمال انتصاب اين شخص به جنبش زيديه بسيار مي باشد. بناي فعلي مقبره در دوران ايلخانان مغول ساخته شده و از معماري و تزئينات رايج در تأثير پذيرفته است. به جرأت مي توان گفت اين بنا قديمي ترين مقبره اسلامي شناخته شده در غرب مازندران است.

 

در حال حاضر آنچه از تزئينات وابسته به معماري بنا باقي مانده محدود مي شود به قطاري از مقرنس هاي سينه كفتري كه دور تا دور بنا و در قسمت تحتاني گنبد ديده مي شود. سه پنجره چوبي (البته به قدمت بنا) با تكنيك گره چيني و كتيبه هاي منبت كاري شده در دو ضلع غربي و جنوبي غربي خودنمايي مي كند. در كاوش هاي باستان شناسي پيرامون مقبره كه منجر به كشف قطعاتي از انواع كاشي هاي لعابدار و قسمت هايي از تزئينات گچبري مربوط به ساختمان گرديد، سبك و سياق به كار رفته در اين آثار، زمان ساخت اين بقعه را تأكيد مي كند. هم اكنون ورودي بنا را نمازخانه اي تشكيل مي دهد كه به صورت گنبد خانه اي ناهمگون، به دست افراد محلي با مصالح سنگ و آجر ساخته شده است. قسمتي از جرزهاي اين نمازخانه متعلق به بنايي قديمي تر و همزمان با ساخت بقعه اصلي احداث شده كه ظاهراً حدود دو قرن پيش بر اثر زلزله اي ويرانگر كه در منطقه بوقوع پيوست، تخريب و بناي فعلي توسط اهالي آن محل به جاي آن احداث شده است.

 

گفته مي شود كه اين بنا زماني جايگاه طلاب علوم ديني و اين روستا از مراكر مهم علوم ديني در زمان خود بوده است. وجود كتب حوزوي قديمي بسيار در اين روستا دليلي بر صحت اين مدعا مي باشد. متأسفانه زلزله اي كه از آن سخن گفتيم، آثار خود را بر پيكره بناي اصلي مقبره نيز برجاي گذاشته و با ايجاد ترك هاي عميق و تخريب بيشتر قسمت هاي گنبد، ياد خود را در تاريخ به ثيت رساند. البته گنبد توسط اهالي محل تعمير شد ولي آثار ترك هايي كه ايجاد شده بود تا بستان 1380 كه واحد حفظ و احياء اداره كل ميراث فرهنگي مازندران اقدام به مرمت آن نمود بر روي ديوارها خودنمايي مي كرد.

 

با توجه يه وضعيت وخيم بنا و پيگيري مردم و مسئولين محلي، مرمت و بازسازي اين بناي تاريخي در برنامه ي كاري ميراث فرهنگي مازندران قرار گرفت كه از سال 80 تاكنون دو فصل كاري مرمت و دو فصل كاوش باستان شناسي در خصوص اين بقعه انجام شد كه در نتيجه ضمن روشن شدن نكات مبهم بسياري در تاريخ منطقه، ساختمان مقبره نيز از خطر تخريب نجات يافت. در پايان ذكر اين نكته لازم است كه منطقه كجور از مناطق خوش آب و هوا و توريستي مازندران بوده و همه ساله علاقمندان زيادي از اين مناطق ديدن مي نمايند. بازديد از مناطق ديدني اين منطقه به خصوص مقبره دبير صالحاني به علاقه مندان به فرهنگ و هنر ايران زمين توصيه مي شود.

امام‌زاده سلطان محمدکیا «دبیر صالحانی» بنیان‌گذار حکومت علویان در مازندران:

آن‌طور که در اسناد تاریخی آمده است اگر امام‌زاده سلطان محمدکیا نبود، حسن‌بن زید را مردم مازندران نمی‌شناختند و زمینه قیام علویان و حمایت از حسن‌بن زید فراهم نمی‌شد.

حسن‌بن زید ملقب به «داعی کبیر» که در ری زندگی می‌کرد، توسط امام‌زاده سلطان محمدکیا به کجور دعوت شد، ایشان ابتدا در 25 ماه رمضان وارد سعیدآباد (مرزن‌آباد کنونی) شد و پس از بیعت با مردم آن منطقه در 27 رمضان وارد کجور و روستای صالحان شد.

سالروز ورود علویان و اقامه نخستین نماز جمعه مازندران حدود 700 سال پیش در صالحان کجور برگزار شد که در واقع می‌توان گفت این از افتخارات مردم این روستا است که این امام‌زاده در صالحان زندگی کرده و پس از وفاتش نیز در آنجا دفن شد.

به همین سبب امسال (۱۳۹۴) به‌منظور گرامی‌داشت سالروز ورود علویان و اقامه نخستین نماز جمعه در روستای صالحان کجور با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و مردم متدین و ولایت‌مدار این روستا مراسمی در جوار امام‌زاده سلطان محمدکیا برگزار شد.

در تقویم مازندران روز 14 آبان خورشیدی، مصادف با 13 تیرماه تبری «روز ملی مازندران» نام‌گذاری شد و امسال روز ملی مازندران در کنار بقعه متبرکه امام‌زاده «سلطان محمدکیا» مراسم با شکوه گرامی‌داشت از این شخصیت بزرگوار، با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان مازندران، شخصیت‌های کشوری و استانی، مسئولان ارشد شهرستان نوشهر و بخش کجور و خیل عظیم مردم، در روستای صالحان کجور برگزار شد.

به همین مناسبت در حاشیه مراسم روز مازندران در روستای صالحان کجور، گفت‌‌وگویی با تنی چند از مسئولان با موضوع کجور نخستین بیعت‌گاه علویان در مازندران، انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

* مازندران بیش از 600 هزار سادات دارد

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به سابقه تاریخی درخشان کجور، اظهار کرد: از افتخارات مردم کجور این است که هدایت و رهبری قیام علویان تبرستان در این منطقه شکل گرفت.

آیت‌الله نورالله طبرسی با بیان اینکه امام‌زاده سلطان محمدکیا «دبیر صالحانی» در تاریخ تشیع تبرستان نقش به‌سزایی داشت، خاطرنشان کرد: تشیع مازندران، ظهور و شکوه خود را مدیون حضور و تدبیر این امام‌زاده است.

وی افزود: مازندران در پذیرش حکومت شیعی اولین استان در کشور بود و به همین دلیل مأمن امام‌زاده‌های متعدد است که این نعمت و پیشینه بزرگ، افتخاری برای این استان است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران بیان کرد: مردم استان مازندران به اهل‌بیت عصمت و طهارت گرایش داشته و دارند و این مردم ولایت‌مدار بودند که از حسن‌بن‌ زید معروف به داعی‌ کبیر برای تاسیس و برپایی حکومت علوی در این استان دعوت به‌عمل آوردند.

طبرسی همچنین مزیت دیگر مازندران را داشتن 600 هزار نفر سادات بیان کرد و گفت: از حدود 3 میلیون نفر جمعیت استان، وجود این تعداد از سادات مایه مباهات است که از این حیث نیز مازندران در رتبه نخست کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه ریشه و پیشینه علویان و حمایت آنان از اهل‌بیت و حضرت علی (ع) بر همگان مشهود است، یادآور شد: اقتدار علویان در مقابل حکومت‌های بنی‌امیه و بنی‌عباس سبب پناه‌آوردن خیل کثیری از فرزندان و نوادگان ائمه معصومین (س) به مازندران شده است.

طبرسی به عامل انحطاط و نابودی پادشاهان و حکومت‌های طاغوت و علل ماندگاری امام‌زاده‌ها اشاره و اضافه کرد: عامل ماندگاری امام‌زاده‌ها این است که با اصل حقیقت این عالم که همان خدای متعال باشد ارتباط برقرار کردند.

وی تصریح کرد: تمام رهبران و علمای دنیا همگی از سادات و فرزندان حضرت زهرا (س) هستند که این عامل سبب ترس قدرت‌های بزرگ دنیا شده است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران ادامه داد: اگر اکنون این قدرت‌ها حاضر به مذاکره با کشور ما شدند، به سبب اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی است که ما این را مرهون ولایت‌فقیه، اسلام و اعتقاد و باور معنوی مردم هستیم.

وی در پایان وجود امام‌زاده‌ها را عامل هدایت این منطقه برشمرد و تاکید کرد: مازندران به واسطه وجود مسافران متعدد یک استان گردشگرپذیر است و به‌رغم اینکه مانند برخی استان‌ها مذهبی نیست اما توانسته هویت فرهنگی و معنوی خود را حفظ کند که این به برکت وجود همین بقاع متبرکه در استان است.

* امام‌زاده سلطان محمدکیا پایه‌گذار قیام علویان

یکی از پژوهشگران و نویسندگان کجوری نیز در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه امام‌زاده «سلطان محمدکیا» پایه‌گذار قیام علویان بود، اظهار کرد: بی‌تردید امام‌زاده سلطان محمدکیا دبیر صالحانی باعث و بانی تشکیل حکومت علویان در مازندران است اما در این مورد قدر وی ناشناخته مانده است.

حجت‌الاسلام رمضان‌علی صالحی افزود: عده‌ای شهر آمل و بعضی شهر ساری را چون مرکز حکومت علویان قرار گرفت، پایتخت تشیع مازندران و رشد این مذهب می‌دانند و یا با توجه به این که نخستین حاکم علوی «حسن‌بن زید» بوده است یا بر ناصر اطروش که سومین امام در این حکومت بود، متمرکز شده‌اند.

وی تصریح کرد: ما از این تعصب و توجه به افتخارات مازندران ناراحت نیستیم ولی از بی‌توجهی به عوامل و بسترهای تشکیل این حکومت ناراضی هستیم و معتقد هستیم در این‌باره کوتاهی شده است.

این پژوهشگر و نویسنده کجوری با بیان اینکه تاریخ را نباید پاره پاره کرد و از پیوستگی مطالب و حوادث آن غافل شد، تاکید کرد: برای اثبات این ادعا که امام‌زاده سلطان محمدکیا پایه‌گذار قیام علویان بوده است نیاز به روی آوردن به فرضیه و تفسیرهای احتمالی و اصرار بر آن نیست بلکه کافی است به حوادث سال 250 هجری در کتاب‌های تاریخ طبری، تاریخ کامل ابن اثیر، تاریخ ابن خلدون، تاریخ حبیب‌السیر و همچنین به نحوه استیلاء و تشکیل حکومت سادات علوی در طبرستان به کتاب‌های «تاریخ طبرستان» نوشته ابن اسفندیار، «تاریخ رویان» نوشته اولیاءالله آملی و «تاریخ طبرستان و رویان و مازندران» نوشته سیدظهیرالدین مرعشی مراجعه کنید و با مطالعه این کتاب‌ها تصدیق می‌کنید که امام‌زاده سلطان محمدکیا دارای جایگاه اجتماعی و رهبری معنوی در منطقه رویان و کجور بوده است و در شکل‌گیری حکومت علویان طبرستان هدایت‌گر و پایه‌گذار این نهضت محسوب می‌شود.

* از افتخارات مازندران تشکیل نخستین حکومت شیعه در ایران است

وی با اشاره به اینکه از افتخارات مردم مازندران تشکیل نخستین حکومت شیعه در ایران است، گفت: نخستین حکومت شیعه ایران سال 250 هجری قمری در طبرستان و به دست «حسن‌بن زید» ملقب به «داعی کبیر» تشکیل شد.

صالحی با بیان اینکه بزرگان و نمایندگان مردم دیلم،کلار و رویان پس از آنکه تصمیم گرفتند علیه «محمد بن اوس» و عوامل طاهریان (حکومت دست‌نشانده خلفای عباسی) در طبرستان قیام کنند، نزد امام‌زاده سلطان محمدکیا رفتند تا با او بیعت کنند و ایشان نیز پس از اخذ عهد و پیمان، نامه و پیک نزد شوهرخواهر خود «حسن‌بن زید» در شهر «ری» فرستاد و او را به کجور دعوت کرد. «حسن‌بن زید» پس از دریافت نامه امام‌زاده سلطان محمدکیا و اعتمادی که به او داشت وارد منطقه شد.

وی خاطرنشان کرد: او روز سه‌شنبه بیست و پنجم ماه مبارک رمضان سال 250 هجری قمری وارد سعیدآباد (حوالی مرزن‌آباد کنونی) شد و آنجا رؤسای کلار (کلاردشت) با او بیعت کردند و روز پنج‌شنبه بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به کجور رسید و مورد استقبال سادات آن ناحیه که همراه امام‌زاده سلطان محمدکیا بودند، قرار گرفت و در روز عید فطر نیز به مصلی رفت و نماز و خطبه خواند و قیام علویان آغاز شد.

* تشیع مازندران، ظهور و شکوه خود را مدیون امام‌زاده سلطان محمدکیا است

این پژوهشگر و نویسنده کجوری با بیان اینکه مردم روستای «صالحان» کجور مفتخر هستند که امام‌زاده «سلطان محمدکیا» در این روستا زندگی کرد و پس از وفاتش نیز در همین منطقه خاک‌سپاری شد، افزود: تشیع مازندران، ظهور و شکوه خود را مدیون حضور و تدبیر امام‌زاده سلطان محمدکیا دبیر صالحانی است که در تاریخ تشیع ایران و طبرستان نقش برجسته‌ای ایفا کرد، اما قدر و شخصیت آن بزرگوار ناشناخته مانده است و بنابراین بر همه مردم و به ‌ویژه فرهیختگان لازم است تلاش خود را در راستای معرفی و احیا نام و یاد این شخصیت بزرگ به کار بندند.

وی درباره تاریخ بنای امام‌زاده «سلطان محمدکیا» واقع در روستای صالحان کجور، اظهار کرد: امام‌زاده سلطان محمدکیا در قرن سوم زندگی می‌کرد و تاریخ وفات او سال 266 هجری قمری بوده است و از تاریخ وفات آن حضرت بیش از 1170 سال (یازده قرن) می‌گذرد، با توجه به شهرت آن حضرت و احترام مردم به ساحت وی، قطعاً بر قبر وی مزار و بقعه ساخته‌اند ولی به دلایل نامعلومی از بین رفته است.

* مرمت و بازسازی امام‌زاده از سوی میراث فرهنگی مازندران

صالحی با بیان اینکه بقعه و ساختمان بارگاه فعلی از دو بخش تشکیل شده است و از نظر کارشناسی و مطالعه علمی باستان‌شناسی، اصل بنای کنونی دارای شش قرن سابقه است، تصریح کرد: در سال 1380 میراث فرهنگی استان مازندران با توجه به آسیب‌های احتمالی و خطر تخریب بنا، اقدام به مرمت این بنا کرده است و عملیات خاک‌برداری و خالی کردن اطراف و پی ساختمان به‌منظور استحکام‌بخشی و حفر کانال انتقال رطوبت سازه و از اقدامات اولیه انجام‌شده در آن مقطع بوده است که البته در هنگام خاک‌برداری در ضلع شمالی بقعه، مسجد قدیمی و محراب مربوط به آن و تعدادی از کتب خطی نفیس کشف شد.

وی بیان کرد:‌ با خارج شدن آثار مسجد و نمونه‌هایی از آجر و سفال موجود مشخص شد بنای این امام‌زاده، قبل از زلزله وسیع‌تر از آنچه الان مشاهده می‌شود، بوده است ولی در زمان بازسازی و مرمت بنا توسط اهالی، قسمت شمالی که مسجد قدیمی بوده است و قسمت جنوبی که محل فعلی هم‌شیره است از دو طرف رها شد و بنای ساختمان به شکل فعلی درآمد.

این پژوهشگر و نویسنده کجوری خاطرنشان کرد: با توجه به نوع ساخت بنا و قدمت مصالح موجود و مکشوف در محل توسط کارشناسان، حدس زده می‌شود تاریخ احداث ساختمان به عصر ایلخانان مغول برگردد که از اواسط قرن هفتم (654 – 754) در ایران حکومت می‌کردند و احتمالاً این بقعه در قرن هفتم ایجاد شده باشد و بنابراین می‌توان گفت این بنا قدیمی‌ترین بنای موجود در غرب استان مازندران است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از دغدغه‌های اهالی روستای صالحان و کسانی که با تاریخ قیام علویان و شخصیت امام‌زاده سلطان محمدکیا آشنا هستند، سخن گفت و اظهار کرد: آستانه امام‌زاده سلطان محمدکیا در حد انتظار از امکانات رفاهی و فضای فرهنگی برخوردار نبود و بنابراین با پیگیری‌های انجام شده زمینه‌های توسعه و ایجاد تسهیلات در آستانه امام‌زاده سلطان محمدکیا فراهم شده و میراث فرهنگی و اوقاف مازندران همت خود را بر توسعه بنا و ایجاد فضاهای جدید در این مکان متمرکز کردند و خوشبختانه روز 14 آبان مصادف با «روز ملی مازندران» مراسم کلنگ‌زنی طرح توسعه حرم امام‌زاده «سلطان محمدکیا» با حضور مسئولان استانی، شهرستان نوشهر، بخش کجور و اهالی روستای صالحان کجور به زمین زده شد.

* استفاده از ظرفیت‌ها در توسعه فرهنگی منطقه

فرماندار نوشهر هم با اشاره به اینکه حرکت خوبی امسال در کجور در راستای برگزاری روز مازندران صورت گرفته است، در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: اگرچه امروز کجور با پسوند محرومیت مواجه است اما با مراجعه به اسناد تاریخی متوجه قدمت و تاثیرگذاری این منطقه در شهرستان نوشهر می‌شویم.

محمدعلی قمی‌اویلی با بیان اینکه توسعه فرهنگی مهم‌تر از توسعه اقتصادی است، گفت: باید از این ظرفیت‌ها و بستری که اکنون فراهم شده است برای معرفی منطقه، توسعه فرهنگی و جذب گردشگر استفاده کرد.

به گزارش فارس، روستای صالحان یکی از روستاهای پرجمعیت بخش کجور نوشهر است که در شش کیلومتری جنوب شرقی شهر کجور واقع شده است و فاصله این روستا تا شهرستان نوشهر 80 کیلومتر است.

گزارش از محمدحسین ملایی‌کندلوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi