امامزاده علی روستای امره ساری

امامزاده علی روستای امره شهرستان ساری:

روستای اَمرَه (اَمرِی) از دهستان کلیجان‌رُستاق عُلیا بخش مرکزی شهرستان ساری، در فاصله 15 کیلومتری جنوب شهر ساری و در ۳ کیلومتری غرب جاده ساری – سمنان می‌باشد. در این روستا، مزاری به نام امامزاده ابوالحسن علی، مشهور به امامزاده علی همراه با قبری در کنار آن وجود دارد که هویت مدفونین در آن معلوم نیست و هیچ نشانی از آن ها در نوشته‌ها و منابع مطالعاتی وجود ندارد، البته دو مزار دیگر به نام های سیدرضا و سیدمحمد نیز به همین وضعیت در این روستا گزارش شده است.

  روستای امره از مکان های باستانی استان مازندران شمرده می شود. کافر قلعه یکی از آثار به جا مانده از قلعه‌ای است که در روستای امره وجود دارد. این قلعه در ناحیه جنوبی روستا و در فاصله حدوداً ۷۰۰ متری از آخرین منزل مسکونی واقع است. ساکنین این قلعه گبری‌ها بودند که قومی کافر و در علم پیشرفته بودند. اسناد و کتاب هایی در این خصوص بوده است که حتّی ساکنین این قلعه را معرفی می کرده است و از این کتاب ها فعلاً اثری در دسترس نیست؛ دیوارهای بنای کافر قلعه را که حدوداً ۲ متر بوده و پلان آن قابل تشخیص بود، تا حدود سال ۱۳۵۳ش. وجود داشت، اما فعلاً اثری از آنان نیست؛ این قلعه به ظاهر از آثار به جای مانده از دوران هخامنشیان بوده است.

  سادات ناحیه ساری، بیشتر از شاخه حسینی و موسوی هستند. سادات حسینی، از نسل میر قوام‌الدین مرعشی معروف به میربزرگ (حکـ.760 – 781ق) هستند، که با ده واسطه به حسین‌الاصغر فرزند امام زین‌العابدین (ع) می‌رسد. سادات موسوی نیز از نسل میرعماد هزارجریبی هستند که با 18 واسطه به حضرت موسی کاظم (ع) می‌رسد. با توجه به فزونی این دو دسته سادات در منطقه ساری، به احتمال زیاد مزار روستای امره نیز متعلق به یکی از این خاندان‌ها، به ویژه مرعشیان می‌باشد. البته درباره سلسله نسب امامزاده ابوالحسن علی مدفون در روستای امره ساری دو قول دیگر نیز ارایه شده است. 

منبع: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi