امامزاده محمّد روستای آهودشت دهستان کلیجان‌ رستاق علیا (Kolijan Rostaq-e Olya) بخش کلیجان‌ رستاق (Kolijan Rostaq) شهرستان ساری استان مازندران

در نوزده کیلومترى جنوب خاورى سارى، روستاى آهودشت واقع است. بعد از عبور از امامزاده عابدین این روستا، به فاصله پانصد مترى از آن به شیب تند کنار جاده بر مى خوریم که مقدارى از زمین در انتهاى شیب مسطح مى شود که بناى کوچک و برج گونه امامزاده محمّد قرار دارد.

بقعه به ارتفاع سه متر و به شکل مدور ساخته شده است که بر روى آن گنبد موزونى به ارتفاع سه متر برپا شده و قیراندود (ایزوگام) نموده اند. بنا فاقد صورت قبر است. درب بقعه از جانب شمال باز مى شود و صحن آن نیز که حدود چهار هزار مترمربع است مدفن مردگان اهالى روستا است.

درختان آزاد تنومند که ارتفاع برخى از آنها به بیش از دوازده برابر بقعه مى رسد، فضاى بسیار دلپذیرى را به وجود آورده است. گویند که این زیارتگاه توسّط خواب چند تن از اهالى بنا شده است. از هویّت خفته احتمالى در آن هیچ اطّلاعى در دست نیست.

منبع: مزارات ایران و جهان اسلام: http://shrines.blog.ir

                                              ***

آهودشت، روستایی است از توابع بخش کلیجان‌رستاق شهرستان ساری در استان مازندران ایران.

این روستا در دهستان کلیجان‌رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۷نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

                                             ***

روستای زیبا آهودشت در 20 کیلومتری جنوب ساری در حاشیه زارم رود واقع شده‌است و غالب ساکنین آن دارای میانگین سنی بالای 50 می‌باشند که این حاصل چندین سال کم توجهی مسئولین به روستاها و عدم فراهم نمودن زیر ساخت‌های اصلی زندگی می‌باشد . البته لازم به ذکر است بخشی عمده‌ای از جمعیت روستا را افراد خوش‌نشین یا به نوعی افرادی که در رفت و آمد بین شهر و روستا می‌باشند تشکیل می‌دهند.

دلیل نامگذاری این روستا وجود آهو در این منطقه بوده‌است که آن را آهودشت نامگذاری کرده‌اند.

از مشاهیر اهل این روستا میتوان به شیرزاد قربانی آهودشتی نوازنده چیره دست سنتور نام برد.

از مناطق و مناظر دیدنی این روستا می‌توان حاشیه رودخانه زارم رود جنگل انبوه سخو و منطقه بکر توسکالش و تخت رستم نام برد که برای گردشگران و بازدید کنندگان روستا جذابیت‌های فراوانی دارد.

روستای آهودشت داری یک حسینیه و یک مسجد و پایگاه مقاومت دو آرامگاه و دو امامزاده به نام‌های سید صاحب الدین و امامزاده محمد زمین ورزشی فوتبال مدرسه ابتدایی مرکز مخابرات و دکل فرستنده تلویزیونی می‌باشد.

این روستا از جنوب به گرمرود از شمال به سقندینکلا از شرق به سرکت و ازغرب به جنگل متصل می‌باشد.

شغل غالب شاکنین روستا کشاورزی می‌باشد مشاغلی همچون دامپروری کارمند پرورش زنبور عسل نیز از جمله مشاغل اهالی روستا می‌باشد روستا ی آهودشت با مساحتی غالب بر 276 هکتار و 85 هکتار شالیزار بیشترین زمین‌های شالیزار در منطقه را دارا می‌باشد این روستا دارای راه آسفالته آب و برق و گاز و تلفن می‌باشد.

این امامزاده از نظر مسافت 55 کیلومتر و از نظر زمان حدود یکساعت با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi