امامزادگان قاسم،عظیم،حسن،علی اصغر و سید خانم و بی بی شهربانو؛ پارک حیات وحش سمسکنده و آبشار اوپرش در روستای اِسبوکُلا دهستان میاندورود کوچک بخش مرکزی شهرستان ساری

امامزادگان قاسم،عظیم،حسن،علی اصغر و سید خانم و بی بی شهربانو در روستای اسبوکلای ساری قرار دارد.

این روستا یعنی اسبوکلای ساری با روستای اسبوکلای بابل و روستای اسبوکلای سوادکوه اشتباه نشود.

روستای اسبوکلا (Esbu Kola, Sari): روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران ایران.

این روستا در دهستان میاندورود کوچک در مسیر کیلومتر 4 جاده شهرستان ساری به شهرستان میاندورود قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1395صورت گرفته، جمعیت آن 3176 (630خانوار) بوده‌است.

این روستا در میان دو تپه (رودپشت و یور) قرار گرفته‌است و از یک طرف به جنگل‌های انبوه و از طرف دیگر به فاصله ۴ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد.

پارک حیات وحش سمسکنده در این روستا واقع است.

شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است و محصولات مختلفی از جمله برنج، کلزا و توتون در این منطقه کشت می‌شود. باغ‌های مرکبات نیز در این روستا وجود دارد. از جنگلهای این روستا محصولاتی مانند زغال اخته، تمشک، قارچ و … برداشت می‌شود.

این روستا دارای درختانی همچون راش و ممرز و … است و دارای چندین چشمه می‌باشد و دارای آبشار به نام اوپرش با فاصله ۶ کیلومتر در دل جنگل و جاده فرعی ماشین رفت است.

روستای اسبوکلا دارای آب و هوای معتدل و مرطوب در تابستان و آب و هوای نسبتاً سرد در زمستان است، به طوریکه که دمای آن معمولاً چند درجه سانتی گراد از دمای شهر ساری پایین تر است.

امامزادگان قاسم،عظیم،حسن،علی اصغر و سید خانم و بی بی شهربانو از مکان های زیارتی روستا می باشد.

                                               ***

این مکان از نظر زمانی 57 دقیقه و از نظر مسافت 53 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

بقعه امامزاده قاسم در اسبوکلای ساری:

این بقعه در سیزده کیلومترى جنوب خاورى شهر سارى، در وسط روستاى اسبوکلا، پس از مدرسه و در میان گورستان بزرگ روستا، واقع شده است.

بنا به صورت برج شش ضلعى است که هر یک از اضلاع آن چهار متر و ارتفاع بقعه نیز پنج متر است. در انتهاى شالوده بقعه، ساقه گنبد به اندازه چهل سانتى متر ساخته و سپس گنبد شلجمى بنا به ارتفاع چهار متر بر آن استوار کرده اند که مجموعاً شش متر ارتفاع گنبد است.

درب بقعه از جانب شمال باز مى شود و با استفاده از آهن و سقف پشم سیمان (ایرانیت)، ایوانى ساخته اند. در هر یک از اضلاع بقعه، پنجره اى جهت نورگیرى تعبیه نموده اند. زمین زیارتگاه حدود یک هکتار است و قریب دویست و ده متر از مدخل اصلى قبرستان تا بقعه را آسفالت نموده و صورت زیبایى به صحن داده است. از جمله امکانات بقعه، غسّالخانه، سرویسهاى بهداشتى و فضاى سبز را مى توان نام برد.

شخصیّت مدفون در بقعه را پدر امامزاده عظیم مدفون در همین روستا مى دانند.
منبع: http://shrines.blog.ir

پارک حیات وحش سمسکنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi