روستاهای دهستان بالاتجنِ بخش مرکزی شهرستان قائمشهر استان مازندران (قسمت اول)

روستاهای دهستان بالاتجن قائمشهر:

دهستان بالاتجن امروزه دارای پنجاه روستا است. نام روستاها بر اساس حروف الفبا عبارت‌انداز: آسياب‌سر، استرآبادمحلّه، افرا، افراكتي، اوجي‌تالار، بارفكلا، باغدشت، بالاجنيد و لاك‌پل، بالارستم حاجي، بايكلا، بي‌بي‌كلا، پاشاكلا، پايين‌رستم، تركمن‌خيل، تيل‌خاني، چفت‌كلا، چمرانده، حاجي‌كلا ارزلو، حاجي‌كلا قلزم، حاجي‌كلا صنم، خرماكلا، خطيركلا، ديزآباد، رنگريزكلا، سراجكلا، سنگ‌كتي، سوخته‌كلا، شاميكلا، شاهكلاسعيدكاشي، شيخ‌كلي، صنم، طارسيكلا، فندری، فندري نماوركلا، قراخيل، قلزمكلا، كاردگرخطير، كشكا، كلاردرّه، كمانگركلا، گاوان‌ آهنگر، گزنه‌كلا، ملک‌خيل، موسي‌خيل، ميدانسر، ميكلا، نوكلا، نوگيري، واكي‌كلا و ولوند. بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، این دهستان 10987 خانوار و 32891 نفر جمعیت دارد.

                                                ***     

اینک به ارائه آدرس و نقشه روستا در گوگل و معرفی مختصر هریک از روستاهای بالاتجن به ترتیب حروف الفبا می پردازیم:

*- آسياب‌سر (Asiab Sar:

آسیاب‌سر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۱ نفر (۷۴ خانوار) بوده است. این روستا در جوار روستاهای سنگتی، استرآباد محله، شاه‌کلا قرار دارد. جاده آسفالته‌ای از کیلومتر ۵ جاده بابل به قائمشهر منفک و پس از عبور از روستای سنگتی به این روستا می‌رسد. این جاده به روستاهای پائین و بالا رستم همچنین استرآباد محله، ولوند و اوجی تالار امتداد می‌یابد.
در این روستا یک کارخانه شالی‌کوبی، چند باب خواربارفروشی و واحد معاملات املاک فعال می‌باشد. شغل غالب مردمان آن کشاورزی و محصول مؤثر تولیدی در آن برنج و مرکبات می‌باشد. بر خی ازساکنین آن مهاجر از منطقه سرخ‌آباد واقع در شهرستان سوادکوه و ایضاً از منطقه کوتنا واقع در شهرستان قائمشهر باشند.در جنوب غربی این روستا آبندان روستای اوجی تالار قرار دارد که با توجه به مشرف بودن بر شالیزارهای اوجی تالار و آسیابسر و مجاورت جنگل به جای مانده به مساحت تقریباً پانزده هکتار چشم‌انداز خوبی به منطقه خصوصاً در غروب تابستان می‌دهد. آبندان به همت مردی از اوجی تالار بنام عظیم کریمی بازسازی شده و محفوظ مانده‌ است.

*- استرآبادمحلّه (Estarabad Mahalleh):

استرآبادمحله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۴ نفر بوده‌ است.

*- افرا (Afra):

*- افراكتي (Afra Koti):

افراکتی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۳ نفر بوده‌است.

*- اوجي‌تالار (Ouji Talar):

اوجی‌تالار، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی در استان مازندران میباشد.اوجی تالار روستایی از دهستان تالارپی بخش کیاکلا شهرستان قائمشهر می‌باشد این روستا از شمال به پایین رستم ، از غرب به ولوند ، از شرق به استرآبادمحله همگی از دهستان تالارپی و از جنوب به کبودکلای بابل محدود می‌شود . روستای اوجی تالار با جاده آسفالته از غرب به ولوند و از شرق به استرآبادمحله و با گذر از آن به آسیابسر و سنگ کتی و جاده قائمشهر – بابل متصل است در ضمن از طریق استرآبادمحله ( سنگ پل ، پل تاریخی میراث فرهنگی ) به بالارستم و با گذر از پل تلار به دیوکلا و جاده قائمشهر – کیاکلا – بابل می رسد . روستاهای ذکر شده ( اوجی تالار ، ولوند ، پایین رستم ، استرآبادمحله ، آسیابسر ، سنگ کتی و بالارستم از دهستان تالارپی می‌باشند .

روستای اوجی تالار دارای بیش از پانزده هکتار آبندان و در کنار آن بیش از پنج هکتار جنگل از جنگل‌های ندرتاً به جای مانده از جنگل‌های جلگه‌ای مازندران می‌باشد . این روستا براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده‌ است.

بارفكلا (Barf Kola) یا بارفیکلا (Bārfīkolā):

بارفکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۳۵ نفر بوده‌ است.

*- باغدشت (Bagh Dasht):

باغ‌دشت، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۸۲۶ نفر بوده‌ است.

*- بالاجنيد لاك‌پل (Bala Joneyd-e Lakpol):

بالاجنیدلاک‌پل، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۵۹۸ نفر بوده‌ است.

*- بالارستم حاجي (Bala Rostam Hajji):

الارستم حاجی، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۰ نفر بوده‌ است.

*- بايكلا = بای‌کلا (Bi Kola):

بای‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۶۲ نفر بوده‌ است.

*- بي‌بي‌كلا (Bibi Kola):

بی‌بی‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۹۷ نفر بوده‌ است.

*- پاشاكلا (قائمشهر) (Pasha Kola):

با پاشاکلا(دودانگه) و پاشاکلا اربابی که هردو از توابع ساری است اشتباه نشود.

پاشاکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۰ نفر (شامل ۸۲ خانوار) بوده است.پاشاکلا در حاشیه جنوبی جنگلهای هیرکانی مازندران قرار دارد و آب‌بندان مرکز روستا نیز از زیبایی‌های طبیعی آن است. آستان مقدس سید صادق، معروف به درویش صادق، از اماکن مذهبی منطقه است. گورستان مجاور درویش صادق، علاوه بر روزهای عید، پنجشنبه‌ها و مراسم عزاداری، در روز عید ماه ۲۶، از جشنهای کهن مازندران، پذیرای خانواده به خاک سپرده شدگان است.

*- پايين‌رستم (Pain Rostam):

پایین‌رستم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستای زیبا وکوچک در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۰ نفر (۱۶ خانوار) بوده‌ است.

*- تركمن‌خيل (Torkaman Kheyl):

ترکمن‌خیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۲۸ نفر بوده‌ است.

*- تيل‌خاني (Til Khani):

تیل‌خانی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌ است.

*- چفت‌كلا (Chaft-e Kola):

چفت‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۹۷ نفر بوده‌است.

*- چمرانده (Chamrandeh):

چمران‌ده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۸ نفر (۲۸ خانوار) بوده‌ است.

*- حاجي‌كلا ارزلو (Hajji Kola-ye Arazlu):

که با نام‌های «حاجی کُلا Ḩājī Kolā»، «حاجی کَلا Ḩājjī Kalā»، «حاجّی کُلا Ḩājjī Kolā» و «حاجی کُلا صَنَم Ḩājjī Kolā Sanam»؟ نیز شناخته می‌شود.

حاجی‌کلا ارزلو، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۵۸ نفر (۱۵۲ خانوار) بوده‌ است.

*- حاجي‌كلا قلزم:

که به «حاجی‌کلا (قائم‌شهر)» نیز شناخته می شود.

حاجی‌کلا، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۸۵۱ نفر (۲۱۵ خانوار) بوده‌ است.

*- حاجي‌كلا صنم (Hajji Kola-ye Sanam):

که به نام «حاجی کلا (Ḩājjī Kolā)» نیز شناخته می شود.

روستای حاجی کلا صنم روستایی واقع درشهرستان قائم‌شهر در استان مازندران است. جمعیت این روستا بر پایه آمار نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ حدوداً برابر با ۲۰۰۰ نفر است.روستای صنم حاجیکلا براساس شواهد و قراین از قبل از دوره قاجار نیز بنا بوده‌است و با توجه به موقعیت استراتژیک ان از اهمیت بسزایی برخوردار بوده‌است. از آثار تاریخی و اماکن مذهبی آن می‌توان به جاده سنگ‌فرش، پل سنگ‌فرش و تاریخی، حمام تاریخی، تپه بی بی صنم و همچنین نارنج بن اشاره کرد.
این روستا در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان قائم شهر (شاهی سابق) واقع شده‌است. با توجه به سوابق موجود بنای اولیه این روستا در دوران قاجار یا به روایتی قبل از دوران قاجار ریخته شده‌است. این روستا از موقعیت استراتژیک خاصی نسبت به روستاهای دیگر شهرستان و منطقه برخوردار است. دارای فاصله تقریباً مساوی از سه شهرستان قائم شهر-بابل-سوادکوه برخوردار است. از قدیم‌الایام از راه این روستا برای تردد بین شهرستان‌های فوق زیاد استفاده می‌شده‌است.
رودخانه هتکه یکی از بزرگترین و پرآب‌ترین رودخانه روستا می‌باشد که از رودخانه بزرگ تلار سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه قسمت عظیمی از آب شالیکاران روستای صنم حاجیکلا را فراهم می‌نماید. در ادامه این رودخانه قسمتی از آن در آب بندان بزرگ روستا می‌ریزد و بخش اعظم آن دوباره پس از طی مسیر و آبیاری دیگر روستاها دوباره به رودخانه تلار می‌پیوندد و به دریا می‌ریزد.
با توجه به اوضاع طبیعی روستای صنم حاجیکلا، بارش و رطوبت جهت ایجاد پوشش گیاهی فراهم است. جنگل صنم حاجیکلا از انواع درختان مانند راش، ممرز، توسکا و کلهر ملج انجیلی و… پوشیده شده‌است. مساحت آن بالغ بر صدها هکتار است. فراورده‌های جنگلی عبارت است از: زغال، چوب، هیزم، چوب آلات تبدیلی.

اماکن و بناهای تاریخی
تپه باستانی صنم: گفته‌اند از قدیم‌الایام پادشاهی به نام بی بی صنم در این منطقه حکومت می‌کرده‌است و هنوز نیز تپه‌هایی از آن آثار باستانی دیده می‌شود.
نارنج بن: منطقه‌است قدیمی که دارای تپه‌های بسیار زیبا و درختان نارنج است.
حمام خزانه قدیمی: این حمام قدیمی درست در کنار پل سنگ‌فرش بنا نهاده شده و از آب رودخانه کنار آن برای پر کردن مخزن آب یا همان خزانه استفاده می‌شده‌است. البته امروزه تقریباً اثری از آن حمام قدیمی نیست.

شغل بیشتر مردم روستای صنم حاجیکلا کشاورزی (باغداری و شالیکاری) است. البته باغداری از میان این دو مهمتر و به قولی با صرفه تر است. این روستا داران باغداران نمونه در سطح شهرستان استان می‌باشد. بیشتر محصول آنها مرکبات (تامسون-تامسون خونی-نارنگی و پرتقال و لیمو …) می‌باشد. البته برخی نیز از زمین‌های خود انواع کیوی، توت فرنگی، نخود لوبیا، گوجه فرنگی و حتی گیلاس و آلبالو و سیتی نیز برداشت می‌کنند ولی در مقایسه با مرکبات بسیار اندک است. بسیاری از مردمان روستا با تره بار سر و کار دارند و می‌شود گفت که شغل اصلی و حیاتی آنها به حساب می‌آید.
شالیکاری نیز در روستا رواج دارد ولی اخیراً به نسبت باغداری خیلی کمتر شده‌است و دلیل آن نیز باصرفه بودن باغداری است. روستاییان انواع برنج‌های مرغوب از قبیل طارم، صدری را زیر کشت می‌برند. مردم روستا از انواع وسائل مکانیزه کشاورزی از قبیل تیلر، تراکتور و سم پاش و… نیز بهره‌مند می‌باشند.ترکیب جمعیتی و ادغام قومیت‌های مختلف، در کنار سایر عوامل تاریخی، ارتباطی، و غیره، موقعیت و خصوصیات فرهنگی ویژه‌ای را در روستای صنم حاجیکلا به‌وجود آورده‌است.

*- خرماكلا (Khorma Kola):

خرماکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۸۸ نفر بوده‌ است.

*- خطيركلا (Khatir Kola):

خطیرکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد. این روستا جزو روستا های پرجمعیت شهرستاپ قائم شهر محسوب می شود.همچنین از جمله مراکز خدمات دولتی که در این روستا قرار دارند شامل مرکز بهداشت روستایی، شعبه اداره پست ، مرکز مخابرات ، مرکز آتشنشانی ، مرکز حوزه مقاومت بسیج ، باجه بانک ملی ، دو مدرسه پسرانه و دو مدرسه دخترانه ، چندین درمانگاه و یک مرکز درمانی درحال احداث می باشند. این روستا به عنوان بزرگترین روستای اشتغال افرین در منطقه محسوب میشود که با وجود بیشترین تعداد سورتینگ مرکبات و محصولات کشاورزی توانسته بخش عمده از مشکلات اشتغال در منطقه را مرتفع نماید و جزو روستا های صنعتی کشور در حوزه کشاورزی و باغداری بشمار برود.

همچنین به علت موقعیت جغرافیایی ویژه که در ان قرار گرفته است (میان شهرستان بابل و قائم شهر)مورد استقبال بسیاری از شهرنشینان قرار گرفته و با توجه به ارائه امکانات رفاهی و خدماتی مناسب به یکی از روستا های موفق در امر مهاجرت معکوس از شهر به روستا در کشور بدل شده است .این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۷۰۱ نفر بوده‌ است. این روستا بعنوان قطب مرکبات شهرستان بوده و از نظر اقتصادی جزو روستا های صنعتی کشور در بخش کشاورزی قرار دارد و بزرگترین تامین کننده مرکبات کشور در بین روستا های شرق مازندران قرار دارد.

*- ديزآباد = ديزاباد (Dizabad):

دیزآباد روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان بالاتجن قرار دارد و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۹ نفر (در ۹۶ خانوار) بوده است.

*- رنگريزكلا (Rangriz Kola):

رنگریزکلا، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۳۸ نفر بوده‌است.

*- سراجكلا (Seraj Kola):

سراج کلا یکی از روستاهای شهرستان قائمشهر در استان مازندران می باشد. این روستا در دهستان بالاتجن در بخش مرکزی این شهرستان جای گرفته‌است. سراج کلا که بعد از پل تلار واقع شده به دوبخش سراجکلا بالا و سراجکلا پایین تقسیم شده که قسمت بالایی آن به علت جاده اصلی قائم شهر بابل از قسمت پایین جدا شده‌است.

بر اساس سرشماری سال۱۳۸۵، جمعیت این روستا ۱۲۴۶ نفر (۳۲۹ خانوار) بوده‌است . شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی و دامپروری می‌باشد. روستای سراجکلا دارای یک مکان زیارتی به نام امامزاده قاسم و دارای مکان‌های تفریحی شامل پارک و شهربازی سراج که در حاشیه رودخانه تلار وهتل تلار قرار دارد می‌باشد.این روستا دارای امکانات آب، برق، گاز و تلفن، دارای دو مسجد و یک حسینیه و پایگاه‌های بسیج برادران و خواهران، کتابخانه عمومی، کانون فرهنگی، خانه بهداشت و مدرسه ابتدایی است.

*- سنگ‌كُتي (Sang Koti):

به نام «پائین جنید» نیز درقدیم شناخته می شد.

سنگ‌کتی، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۱۸ نفر بوده‌ است.روستای سنگتی که در قدیم به «پائین جنید» معروف بوده و با گذر راه آسفالته شاهی به بابل و تفکیک از بالا جنید به این نام(سنگتی)معروف گردیده‌است. این روستا همجوار روستاهای جنید، آسیابسر، بارف‌کلا می‌باشد . از محصولات کشاورزی ساکنین آن می‌توان مرکبات، برنج و انواع سبزیجات و برخی از دانه‌های روغنی را نام برد.
تعداد انگشت شماری دامدار در این محل زندگی می‌گذرانند.این روستا دارای ۲ کارگاه جوشکاری، یک واحد نانوایی، ۵ واحد خواربارفروشی و یک واحد سلمانی و شرکت تعاونی روستایی می‌باشد.اکثر ساکنین این روستا از اقوام مهاجر منطقه سرخ آباد از توابع شهرستان سوادکوه می‌باشند.و نیز تعداد قابل توجه‌ای از ساکنین آن را مهاجرینی از بند پی شرقی(از توابع شهرستان بابل) تشکیل می‌دهند.طرح کانال انتقال آب از سد خاکی لفور به شرق استان از این روستا گذر نموده‌است و تقاطع این کانال با جاده قایم شهر به بابل در مجاورت این روستامی‌باشد.

*- سوخته‌كلا (Sukhteh Kola):

سوخته‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

*- شاميكلا: شامی‌کلا (Shami Kola):

شامیرکلا که به اشتباه شامی‌کلا تلفظ می‌شود، یکی از روستاهای شهرستان قائمشهر در استان مازندران است. شامیرکلا در دهستان بالاتجن در بخش مرکزی این شهرستان و در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب غربی قائمشهرودقیقا درمرکز دهستان بالاتجن واقع شده‌است. این روستا دارای مساحتی معادل ۵۰ هکتار بوده و از شمال با روستاهای نماورکلا و قراخیل از شرق با روستاهای بای‌کلاً و شیخ گلی و از جنوب با روستاهای طارسیکلا و میدانسر و از غرب با روستاهای قراخیل و میدانسر هم‌مرز می‌باشداکثر مردم این روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند، اساس نامگذاری آن به واسطه بقعه مبارک امامزاده سید روح‌الله «شامیرکلا» می‌باشد که اکثر مردم این روستا از نوادگان آن امامزاده و امام موسی کاظم (ع) می‌باشند و دلیل نام‌گذاری این روستا هم به واسطه حضور نوادگان همین امامزاده به نام «شامیرکلا» نام نهاده شد.
قدمت این روستا را بالغ بر ۷۵۰ سال تخمین می‌زنند و در ۱۲۰ سال پیش بازار بزرگی در مسیر حبیب‌الله رود تا امامزاده سید روح‌الله «شامیرکلا» برقرار بوده که مردم آن منطقه در آنجا خرید وفروش می‌کردند. از جاهای تاریخی وباستانی این روستا می‌شود به منطقه ملیجه کتی و تپه دین اشاره کرده که البته تپه دین در حال حاضر دراختیارروستای قراخیل می‌باشد ولی از لحاظ ملکی جزئی از روستای «شامیرکلا» می‌باشد. دو رودخانه مهم این روستا، حبیب‌الله رود و سیدرود می‌باشد که از رودخانه تلار سرچشمه می‌گیرند و برای کشاورزی مردم منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا ۳۰۸ نفر (۷۹ خانوار) بوده‌است.[۱] شامیرکلا دارای یک مسجد ودو حسینه و یک مغازه خواروبار فروشی و همچنین سردخانه مرکبات ومیوه جات و دو مرغ داری و همچنین یک واحد شالیکوبی و چوب بری می‌باشد. اکثر مردم این روستا باسواد بوده و بیشتر جوانان این محل تحصیلات دانشگاهی دارند. اوقات فراغت جوانان هم به ورزش در زمین ورزشی شهید یدالهی پرداخته می‌شود.

*- شاهكلا سعيدكاشي (Shah Kola-ye Said Kashi):

با شاهکلای واقع در لفور سوادکوه شمالی اشتباه نشود.

شاهکلا سعیدکاشی، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۷ نفر (۲۴ خانوار) بوده‌است.

*- شيخ‌كلي (Sheykh Koli):

شیخ‌گلی، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۷۲ نفر بوده‌ است.

*- صنم (Sanam):

صنم، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۶۲ نفر (۹۱خانوار) بوده‌ است.

*- طارسيكلا (Tarsi Kola):

طارسی‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۴۴ نفر بوده است.با سیری در ایران همراه باشیدتا با دیگر روستاهای قائمشهر آشنا شوید .

*- فِندِری (Fenderi):

فندری، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌ است.

*- فندري نماوركلا (Fenderi-ye Nam Avar Kola):

به نام «فندری نام آور: Fenderī-ye Nām Āvar»  نیز شناخته می شود.

فندری، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن است و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۵۱۱ نفر بوده‌ است.

*- قراخيل (Qara Kheyl):

قراخیل، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۵۸۱۲ نفر (۱۰۸۳ خانوار) بوده‌است.

*- قلزمكلا (Qolzam Kola):

قلزم‌کلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۸۲ نفر بوده‌ است.

*- كاردگرخطير (Kardgar Khatir):

کاردگر خطیر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۰ نفر (۷۷ خانوار) بوده‌است.

*- كشكا (Kashka):

کشکا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.

این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۲۰ نفربوده‌ است.

*- كُلاردَرِّه (Kolar Darreh):

کلاردره، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران می باشد.این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌ است.

*- كمانگركلا (Kamangar Kola):

کمانگرکلا، قائمشهر (Kamangar Kola, Qaem Shahr):

کمانگرکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد.جمعیت این روستا در سال ۱۳۹۵به تعداد ۲۰۹ نفر بوده است .این روستا یکی از روستای سرسبز مازندران از توابع شهرستان قائمشهر می‌باشد که با شهرستان قائمشهر ۲۲ کیلومتر فاصله دارد که از شمال به روستای صنم حاجیکلاه و از شرق به روستای نوری محله و از غرب به روستای تیل خوانی و از جنوب به جنگل‌های سرسبز شمال متصل می‌باشد این روستا دارای مناطق جلگه‌ای غنی می‌باشد که در پایین دست آن برنج کشت می‌شود و در قسمت بالا دست آن داری شیب تند که در آن باغات مرکبات به وفور موجود می‌باشد. شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی و دامپروری می‌باشد. مناطق بالادست که دارای شیب تند می‌باشد که داری دید مناسب به شهرهای ساری/قائمشهر/بابل/آمل می‌باشد . این روستا دارای مناظر طبیعی زیبا نیز می‌باشد.

*- گاوان‌ آهنگر (Gavan Ahangar):

گاوان آهنگر، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۰۱۶ نفر بوده‌ است.

*- گَزنِه‌كُلا (Gazneh Kola):

گزنه‌کلا، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌ است.

*- ملک‌خيل (Malek Kheyl):

ملک‌خیل، روستایی است از روستاهای قائمشهر توابع بخش مرکزی که در استان مازندران واقع شده است .این روستا در بالاتجن قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۷۰۶ نفربوده‌است.

موسي‌خيل

ميدانسر، ميكلا، نوكلا، نوگيري، واكي‌كلا و ولوند

*- ميدانسر:

ميكلا، نوكلا، نوگيري، واكي‌كلا و ولوند

*- ميكلا:

 

نوكلا، نوگيري، واكي‌كلا و ولوند

*- نوكلا:

 

*- نوگيري:

 

*- واكي‌كلا:

 

*- ولوند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi