روستای اِساس (Esas) دهستان راستوپی (Rastupey) بخش مرکزی شهرستان سوادکوه استان مازندران

روستای اساس:

اساس، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.

این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد. 

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، جمعیت آن ۳۳۲ نفر بوده‌است.

در این روستا حسینیه ای قرار دارد که به آن تکه پیش می گویند و مردم روستا اعتقاد خاصی به آن دارند و آن را بسیار محترم می دانند. یکی دیگر از اماکن مذهبی این روستا ولوروار سید است. به این مکان سید سر نیز می‌گویند. سید سر حدود ده کیلومتر با روستا فاصله دارد و کنار رودخانه تلار می‌باشد. در کنار ولوروار سید، ساختمانی  برای اسکان مسافران وجود دارد. یکی دیگر از این اماکن نیز خوزین سید نام دارد که سه کیلومتر با روستا فاصله دارد. در کنار این بقعه هم ساختمانی برای اسکان زائران و گردشگران ساخته شده است. قبرستانی در روستا وجود دارد که به آن امام زاده سر می گویند.در روز عاشورا دسته های عذاداری در این مکان جمع می شوند.

در این روستا گیاهان دارویی زیادی نظیر پونه ، نعنا، شمبلیله، گلپر، گل گاو زبان، بارهنگ و بنفشه وجود دارد.

روستای اساس در منطقه ای کاملا کوهستانی قرار دارد. به همین دلیل دارای آب و هوایی سرد می باشد. در فصول پاییز و زمستان بارندگی دراین منطقه به اوج می رسد. برف و کولاک از دیگر ویژگی های زمستان در این روستا می باشد. در فصول بهار و تابستان هوا در این روستا و دراین ناحیه بسیار معتدل و خنک است. بهترین زمان سفر به این منطقه در فصل بهار و تابستان می باشد.

این مکان از نظر زمانی 73 دقیقه و از نظر مسافت 53.5 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

روستای اساس در مجاورت شهر پل سفید در جاده سوادکوه قرار داشته و از نظر زمانی 17 دقیقه و از نظر مسافت 7.5 کیلومتر با آن فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi