معرفی روستای بُرجِ خِیل (Borjekheyl) یا بُرجی‌ِخِیل (Borji-ye Kheyl) دهستان کیاکلا بخش مرکزی شهرستان سیمرغ استان مازندران

روستای برج خیل (Borjekheyl) شهرستان سیمرغ

روستای برج خیل در شهرستان سیمرغ استان مازندران واقع شده و دارای طبیعتی زیبا و تکیه تاریخی معروف است که معرف قدمت این روستا می باشد. از نظر گردشگری برج خلیل از اهمیت بسیار برخوردار است و دارای آب بندان زیبایی می باشد که مورد توجه گردشگران است. روستای برج خیل از جاذبه های گردشگری شهر کیاکلا در شهرستان سیمرغ است.

                                                ***

برج خیل از شمال به روستای دینه سر ، از جنوب به روستای ملا کلا ، ازغرب به برج خیل لنگور و از شرق به بالا دست رکن الکلا منتهی می شه. پیرتکیه با قدمتی 400 ساله که بنای جدید آن در سال 1360 احداث شد معرف عمق باور و اعتقادات دینی مردم روستای برج خیله . رود تلار روستای برج خیل رو به دو قسمت تقسیم می کنه. پیش از احداث پل رودخانه تلار مردم روستا از قایق برای عبور و مرور استفاده می کردن. اما ساخت این پل دوسوی روستای برج خیل رو به هم پیوند زد. آب بندان روستا از جاذبه های طبیعی روستای برج خیل هستش .

                                          ***

روستای برج خیل دارای ۱۳۰ خانوار (بالا برج خیل ۸۸ پایین برج خیل ۲۲ و یور ۲۰ خانوار) وحدود ۴۰۰ نفر جمعیت می باشدکه از شمال به روستاهای گالشکلا و دینه سر(جاده خاکی بطول تقریبی 1/5 کیلومتر) از جنوب به روستای ملاکلا (جاده آسفالته بطول تقریبی 1/5کیلومتر)از شرق به روستاهای رکن کلا و پایین دسته (جاده خاکی بطول تقریبی ۲ کیلومتر تارکنکلا و حدود ۵ کیلومتر تا پایین دسته )از غرب (از طریق آببندان روستاهای سرخدشت و لنگور)به روستاهای لنگور و بیشه سر(که از طرف آببندان حدود 3/5کیلومتر تا لنگور و حدود ۷ کیلومتر تا بیشه سر ) ، از شمال غرب به روستای سرخدشت (جاده خاکی حدود 3 کیلومتر)و از جوب شرق به شهر کیاکلا و روستای سالدوزکلا(حدود 3/5کیلومتر جاده آسفالته تا سالدوزکلا و ۶ کیلومتر تا شهر کیاکلا) وصل میشود.

رود تالار بومیان آن را تلار رود نیز می نامند. این رودخانه از ارتفاعات گدوک، عباس آباد و شفلین سرچشمه گرفته و پس از طی مسافت تقریبی 80 کیلومتر از میان شهر شیرگاه به دریای مازندران می ریزد. در مسیر نیز رودهای بزرگ و کوچک به آن می پیوندند. در تمامی طول مسیر راه آهن سراسری شمال به جنوب کشور و جاده تهران به شمال در موازات آن دیده می‌شود. مناظر طبیعی اطراف آن نیز بسیار زیباست.

وجه تسمیه آن نیز برگرفته از نام اقامتگاه گالش ها و دامداران می‌باشد که با چوب در جنگلها ساخته می‌شود. عده‌ای نیز معتقدند که که از ترکیب دوواژه تل یا تیل به معنی گل و آر به معنی آب تشکیل شده و در جمع به معنی آب گل آلود می‌باشد.

رودخانه تلار  از وسط روستای برج خیل گذشته و آن را به دو قسمت تقسیم می کند بطوری که سمت شمالی را یور و سمت جنوبی را بالابرج خیل و پایین برج خیل می نامند.

                                             ***

از مکانهای مذهبی و دیدنی این محل میتوان به پیرتکیه و امامزاده غریب آقا نام برد.

۱- پیرتکیه که مکانی با قدمت زیاد و مکانی مقدس برای اهل محل و مردم منطقه می باشد و در قسمت یور می باشد این چنین تعریف میشود که:

در سالهای خیلی قدیم که بنای آن بدین شکل نبود روزی شخصی که از آنجا می گذشت در کمال ناباوری مشاهده کرد که شغالی در حالی که بصورت ایستاده و در حال دفع ادرار می باشد به دیوار پیرتکیه چسبیده و خشک شده است بلافاصله به اهالی محل خبر داده و از همان سال به این طرف مردم احترام خاصی برای این مکان مقدس قائل میشوند بطوری که اکثر ایام سال بخصوص شبهای جمعه زائرین زیادی به این مکان مقدس می آیند و شب را در آنجا سپری می کنند همچنین مریضهای زیادی شفای خود را گرفتند .

اکثر مردم موقع قسم خوردن این جمله را بیان می کنند( به همون پیرتکیه که شال وره کش بزو خشک هیته قسم)    ترجمه فارسی:

(به همان پیرتکیه ای که شغال با ادرار زدن به آن خشک گرفت قسم) 

۲- امامزاده غریب آقا

مزار این سید بزرگ که بنام سید ابوالحسن انوری می باشد و بنام غریب آقا معروف است در قسمت یور قرار دارد.(متوفی به سال ۱۲۷۵ هجری شمسی)

۳- مسجد حضرت ولیعصر (عج)- تکیه و سقاخانه در قسمت بالابرج خیل و در پایین برج خیل نیز یک باب تکیه اخیرا توسط اهل محل ساخته شده است.

در ماه مبارک رمضان اهل محل برای اقامه نماز و دعاهمگی به مسجد ولیعصر می روند ولی در ایام محرم برای عزاداری هر کدام در محله خودشان عزاداری می کنند یعنی مردم یور در پیرتکیه-پایین برج خیل در تکیه خودشان و بالابرج خیل نیز در تکیه بالایی.

لازم بذکر است که این محل دارای سه قبرستان یکی در بالابرج خیل یکی در  یور که غریب آقا دفن می باشد و سومی در پیرتکیه قراردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi