روستای فوتُم عُلیا (Futom-e Olya) دهستان حسن رضا بخش مرکزی شهرستان جویبار استان مازندران

روستای فوتم علیا
روستای فوتم علیا، همراه با روستاهای شهنه ‌کلا- میانده- اسماعیل ‌کلا بزرگ- اسماعیل کلاکوچک- چلمیان- بیزکی- کوکنده-فوتم‌سفلی- فوتم علیا- کله ‌بن -شیب آبندان- حاجیکلا-‌آزان- سیدکلا- سروکلا- دیوکلا -الیمون- فرج ‌آباد- میارکلا- ابجر و رستمکلادر دهستان حسن ‌رضا از توابع بخش مرکزی شهرستان جویبار در استان مازندران قراردارد.

اردشیر برزگر در کتاب “تاریخ طبرستان” آنجا که در مورد شهرها و آبادی‌های بعد از اسلام توضیح داده‌است یکی از بخش‌های آباد را “رزمیخواست” می‌داند. رزمیخواست بخشی بوده از شهرستان بابل کنونی که تا سده سوم اسلامی در دست اسپهبدان مزمغانی بوده‌است، چانکه ابن اسفندیار گوید:”… و مزمغان بن ونداد امید پیش از این محمد بن اوس (نایب خلیفه عباسی) به خشم… بود… چون کار حسن زید (داعی الکبیر ۲۵۰–۲۷۰ ق) قوت گرفت از بیشه بیرون آمد و به مامطیر (بارفروشده– بابل) رسید، روز پنجشنبه بیست و ششم شوال (۲۵۰ق) و مردم را با بیعت حسن زید دعوت کرد… حسن زید… پادشاهی رزمیخواست… به او سپرد و مثال داد که با ساری رود… (مصمغان) با حدود ساری رفت و به نوروز آباد (پوتم) لشگرگاه ساخت…” و پوتم را امروز فوتم خوانند؛ و دهکده‌ای است میان دو ده جدید الاسلام و اسماعیل کلای بلوک کیاکلای میان دو شهر شاهی و بابل. دوری پوتم از کیاکلا ۱۲ و ساری ۳۳ و جاده شوسه ۵ کیلومتر و دارای ۲۵ خانوار و ۱۵۰ تن مردم.

فوتم دهی است از بخش مرکزی شهرستان شاهی که دارای ۲۵۵ تن سکنه است . آب آن از رود تالار و چاه و محصول عمده اش برنج، کنف، پنبه، کنجد، صیفی و غله است .جمعیت روستای فوتم علیا براساس آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته‌است شامل ۱۰۶خانوار و ۳۱۴ نفر به تفکیک ۱۶۱ مرد و ۱۵۳ زن بوده‌است.

این مکان از نظر زمانی 42 دقیقه و از نظر مسافت 32.5 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi