سَقّانِفار روستای نوایی‌محله (Navai Mahalleh) دهستان امامزاده عبدالله بخش دهفری شهرستان فریدونکنار استان مازندران

نوایی محله یک روستا در ایران است که در شهرستان فریدونکنار استان مازندران واقع شده‌است. نوایی محله ۱٬۰۲۴ نفر جمعیت دارد.

این روستا در بخش دهفری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۲۴ نفر (۲۹۱ خانوار) بوده‌است.

نوایی محله، محل تلاقی و حکومت‌داری و انجام کارهای اداری از قدیم‌الایام بوده و یکی از مناطق راهبُردی در قلب مازندران بوده و هست. باتوجه‌به خاندان‌های مهم و کهنی که در این محل زندگی می‌کرده و اکثر در کار حکومت‌داری بوده اند. همچون از نامش پیداست اکثر از آباد کردن زمین‌های جنگلی که رسم بسیار قدیمی مناطق شمالی بوده که برای کشت برنج استفاده می‌شود.

از تاریخ این روستا همین بس که پیرمردی با بیش از یک قرن سن همچنان صحیح‌وسالم در کنار خانواده مشغول زندگی است. به گفته وی این محل درگذشته نصیر محله نام داشت و مردم از طریق روستای ازباران با شهر فریدون‌کنار ارتباط داشتند.

روستای نوایی محله شهر فریدون‌کنار به دو بخش بالا نوایی محله و پایین نوایی محله یا نوایی محله علیا و نوایی محله سفلی تقسیم می‌شود.

این دو قسمت از روستای نوایی محله هرکدام به‌تنهایی برای خود شورای جداگانه‌ای دارند.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت روستای نوایی محله سفلی و نوایی محله علیا همچون دو برادر بزرگ و کوچک هستند به‌طوری‌که در بخش کشاورزی کدخدا و میراب یک فرد است. اما درگذشته نه‌چندان دور این دو قسمت از روستا نوایی محله هرکدام برای خود یک روستا محسوب می‌شدند.

روستای نوایی محله از شمال به روستای شیر محله، از جنوب به شالیزار، از شرق به روستای کوچک محله و از غرب به روستای مریج دسترسی دارد.

دسترسی به روستای نوایی محله شهرستان فریدون‌کنار:

کیلومتر ۹ جاده فریدون‌کنار به آمل

برای گشت‌وگذار و سفر کردن به روستای نوایی‌محله شهر فریدون‌کنار شما باید اول از روستای کوچک بیشه محله شهر فریدون‌کنار عبور کرده تا به روستای نوایی محله شهر فریدون‌کنار برسید.

بدین معنی که مردم روستای نوایی‌محله شهر فریدون‌کنار برای تردد و دسترسی به جاده اصلی و شهر فریدون‌کنار باید ابتدا از روستای کوچک بیشه محله عبور کرده و سپس از طریق جاده اصلی به سمت شهر فریدون‌کنار حرکت کنند.

آدرس مختصر: فریدونکنار، روستای نوایی محله

 

این مکان از نظر زمانی یک ساعت و چهارده دقیقه و از نظر مسافت 65 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi