غار اسپهبد خورشید در جاده سوادکوه مازندران

غار(دژ) اسپهبد خورشید سوادکوه:

غار اسپهبد خورشید (به طبریلاپ کَمِر و …) (یا نام‌های دیگر: کرکیل دژ، کیجاکچال، عایشه کرکیل در، لاپ کمر، دژ طاق، غار دربند کولا، دکان داوود، طاق ونداد هرمزد، دیوکلی و قلعه دیو سفید) اثری تاریخی است که بر سر راه سوادکوه به تهران در ناحیه دوآب در نوزده کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارد. این غار در مسیر قلعه کنگلو و بر سینه لردکمر قرار دارد.

از این اثر تاریخی در متون تاریخی به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نیز یاد شده‌است. در زبان مردم منطقه سوادکوه این غار به نام لاپ کمر معروف است. همچنین مردم روستاهای اطراف این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «لانهٔ دیو» می‌شناسند. علاوه بر این به آن غار اسپهبد خورشید، کرکیل دژ، کیجاکچال، عایشه کرکیل در، لاپ کمر، دژ طاق، غار دربند کولا، دکان داوود، طاق ونداد هرمزد، دیوکلی و قلعه دیو سفید نیز گفته می‌شود.

دژ اسپهبد خورشید، امروزه در ۱۰ کیلومتری جادهٔ آسفالت دوآبورسک به یک فرعی رسیده و ۱۵۰۰ متر بعد از جاده اصلی، به پای طاق اصلی می‌رسد. این طاق تا پایه در حدود ۸۵ متر ارتفاع دارد.

قوس دهانه غار، یکی از عظیم‌ترین دهانه‌های غار طبیعی دنیا است. طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار چهل متر بوده و درون غار به صورت تالاری بیضی شکل به درازای ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است. در برابر غار دیواری با سنگ و ساروج چیده شده و تا مدخل آن ادامه دارد. بنای این دیوار به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. در مقابل غار پرتگاه مهیبی قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل می‌سازد. به دلیل وجود آب آشامیدنی در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولانی در آن وجود داشته‌است.

داخل غار دارای اتاق‌هایی است که قدمت ساخت آن‌ها به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. این غار در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و برای ثبت جهانی آن نیز پرونده‌ای تشکیل گردیده‌است.

                                                ***

مستند مرز پرگهر درباره لاپ کَمَر (غار اسپَهبَد خورشید):

این مستند 50 دقیقه ای در مورد غار لاو کمر یا همان اسپهبد خورشید است ، از زبان پدر غارنوردی ایران (استاد چنگیز خان شیخلی) که در دهه ۱۳۴۰ شمسی برای نخستین بار به منطقه خطیر کوه مازندران پا گذاشت و رمز راز این غار باستانی و تاریخی را کشف نمود. 

آدرس مشاهده فیلم در آپارات:

https://www.aparat.com/v/gHvjX

                  ***

فیلم و گزارش تصویری محمد درویش از اهمیت غار اسپهبد خورشید در سوادکوه مازندران:

آدرس فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/xn1IH

کتابشناسی کتاب «غار اسپهبد خورشید»:

نویسنده: محمد کشاورز

ویراستاران: هاجر امامی، خدیجه نامدارجویباری

ناشر: رسانش نوین

سال انتشار چاپ اول: 1391

تعداد صفحات: 36

قطع و نوع جلد: پالتویی (شومیز)

توضیح کتاب:

در این کتاب، موقعیت و ویژگی‌های «غار اسپهبد خورشید» در «سوادکوه» استان مازندران شرح داده شده است. با توجّه به این که «غار اسپبهد خورشید» آغازگر مبحثی در باب معماری غار و قلعه است، در اثر حاضر که مجلّدی از مجموعة‌ «شناخت‌نامة مازندران» است، تلاش شده تا ویژگی‌های معماری قلعة ساخته شده در دهانة غار مذکور مطالعه شده و با مشاهده‌ها و برداشت‌های میانی و استفاده از شیوة کتاب‌خانه‌ای، فضاهای معماری «غار اسپهبد خورشید» توصیف و موارد کاربرد آن بیان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi