ماجرای گربه وحشی و دامون‌باغ (The story of the wild cat and Damonbagh)

شرح ماجرای گربه وحشی در دامون‌باغ:

در اواسط تابستان سال 1401 مدتی بود که  با کنترل دوربین نظارتی متوجه می‌شدیم شب‌ها از محل یکی از درب‌های کارگاهی،  واقع در ضلع شمالی دامون‌باغ (که دارای حفره‌ای بود و نیاز به تعمیر داشت)، حیوانی از خارج باغ، به باغ ورود کرده و چند اردک را خورده است.

با کنترل بیشتر حدس زدیم که حیوان مذکور، گربه نیست، شغال هم نمی تواند باشد، چون جثه آن بزرگتر است، لذا یک قفس فلزی را طعمه‌گذاری کرده و در مسیر عبور حیوان مهاجم قرار دادیم.

پس از استقرار تله، در شب بعد حیوان به دام افتاد و معلوم شد که «گربه وحشی» ماده و آبستن است و مدتی است که دمار از روزگار اهالی روستای رنگریزکلا درآورده و کسی را بی نصیب نگذاشته و تاکنون تقریبا هر شب از جنگل ضلع شمالی به روستا آمده و تعداد زیادی مرغ و خروس و انواع ماکیان اهالی روستا را تلف کرده است.

برای رهاسازی حیوان به اداره محیط زیست خبر دادیم که تیمی از ساری و اداره کل به محل دامون‌ باغ آمد و حیوان را با قفس (تله) جهت رهاسازی برد.

اما موضوع به صورت دیگری در اخبار منعکس شد…

نحوه انعکاس خبر در سایت و از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران:

«نجات و رهاسازی یک قلاده گربه جنگلی در قائمشهر:

1401/5/29 شنبه

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، طی گزارش دریافتی دوستداران حیات وحش مبنی گرفتارشدن یک قلاده گربه جنگلی درفنس زمین کشاورزی درمنطقه روستای رنگریز کلا از توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر ،ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان باهمکاری ماموران یگان حفاظت استان بلافاصله به محل مورد نظر اعزام و نسبت به زنده گیری گربه جنگلی اقدام نموده و این حیوان را ازتله سیمی نجات دادند. در ادامه ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قائمشهر پس از بررسی های لازم و اطمینان از سلامتی این حیوان را درمناطق جنگلی رهاسازی کردند.»

به عنوان نمونه به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://b2n.ir/b64670

و: https://www.iribnews.ir/00EtAJ

و: http://www.yjc.ir/00YTmc

توضیحاتی درباره گربه وحشی:

گربه ي وحشي يكي از گونه هاي خانواده گربه سانان چون پلنگ است كه در قاره هاي اروپا ، آفريقا و آسيا و در ايران در تمام مناطق و استان ها زندگي مي كند.
* اندازه:
طول بدن گربه ي وحشي 45 تا 80 سانتي متر، طول دمش 28 تا 35 سانتي متر ، ارتفاع بدنش 30 تا 40 سانتي متر و وزن آن 3 تا 6 كيلو گرم است.
تمايز گربه وحشي با خانگي
گربه ي وحشي دمي پرمو و بلند دارد كه معمولا نصف طول بدنش است. نوك دم آن پهن و معمولا سياه رنگ ، پوزه اش كوتاه ، سبيل هايش بلند و سفيد رنگ ، چشم هايش درشت ، گوش هايش بزرگ ،بلند و مثلثي شكل ، دست و پايش بلند و باريك ، پنجه هايش گرد ، چنگال هايش قوي ، تيز، خميده و قابل جمع شدن است. رنگ بدن گربه ي وحشي بسيار متغير و از قهوه اي تا خاكستري ( متناسب با زيست گاهي كه در آن زندگي مي كند) است.
*رژيم غذايي :
گربه ي وحشي از جوندگان ، پرندگان ، خزندگان ، ماهي ، قورباغه ، حشره ، حيوانات اهلي مانند مرغ ، خروس و بزغاله و گاهي مواد گياهي تغذيه مي كند.

گربه‌های وحشی تک زی هستند و اغلب از جانورانی که وزن آن‌ها کم‌تر از یک کیلوگرم باشد مانند جوندگان، پرندگان، قورباغه‌ها تغذیه می‌کنند، اما برخی اوقات برای تهیه غذا به سکونتگاه‌های انسان‌هایی که در حاشیه جنگل‌ها زندگی می‌کنند می‌رود تا پرندگان اهلی مانند مرغ و خروس را شکار کند
اگرچه از تعداد اين گربه ها در كشور اطلاع دقيقي در دست نيست، ولي به نظر مي رسد به دليل كم شدن طعمه و تخريب زيست گاه جمعيت آن ها رو به كاهش است.

«گربه وحشی» با «گربه جنگلی» متفاوت و از آن کوچکتر است. 

جهت مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:

https://b2n.ir/g76707

و درباره گربه وحشی:

https://b2n.ir/q35227

فیلم مستند حیات وحش گربه وحشی به انگلیسی در آپارات: 

https://www.aparat.com/v/M87GP

فیلم مستند شکار گربه وحشی در آپارات:

https://www.aparat.com/v/FZO6T

فیلم مستند کوتاه گربه وحشی در آپارات: https://www.aparat.com/v/i4tyf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi