مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر یا باغ عباس آباد بهشهر مازندران

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر یا باغ عباس آباد فضایی زیبا در دامنه رشته‌کوه‌های البرز است که مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به شمار می‌رود. این مجموعه ارزشمند به دستور شاه عباس اول در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ه.ق ساخته شد و امروزه وسعت آن به ۵۰۰ هکتار می‌رسد. این باغ به عنوان یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین ۹ باغ ایرانی، در سال ۱۳۹۰ ه.ش در میراث یونسکو به ثبت رسیده است. این مجموعه بر روی یک تپه طبیعی قرار گرفته است. مهندسان دوره صفوی با بریدن این تپه، پله‌ها و سکوهایی به وجود آوردند و سپس موفق شدند باغی سه طبقه و پلکانی را ایجاد کنند و عمارتی زیبا را در بالاترین قسمت آن بسازند.

معماری باغ عباس آباد بهشهر

همانند بسیاری از باغ‌های ایرانی، استفاده از قرینه‌سازی در معماری باغ عباس آباد بهشهر نیز به چشم می‌خورد. این ویژگی زیبایی آن آن را دوچندان کرده است. یکی از ویژگی‌های جالب توجه این باغ، جاده‌های سنگ‌فرش آن هستند که در بخش‌هایی از این مجموعه وسیع وجود دارند. محور آبرسانی باغ ۶۰۰ متر طول دارد و از اتصال لوله‌های سفالی به وجود آمده است. این لوله‌ها آب را به همه نقاط باغ می‌رساندند و درختان را سیراب می کردند.

منبع: https://visitmazandaran.ir/attractions/historical/abbasabad-behshahr/

فیلم باغ تاریخی عباس آباد ، شاهکار دوره صفوی:

آدرس فیلم در آپارات: https://www.aparat.com/v/4r2Co

توضیحات فیلم:

مجموعه تاریخی عباس آباد یکی از مهم و بزرگ ترین باغ های ایرانی به جای مانده می باشد که در دامنه رشته کوه های البرز و در ۹ کیلومتی شهرستان بهشهر (در شرق استان مازندران) واقع شده است. این مجموعه ی تاریخی در سال ۱۳۴۶ ثبت آثار میراث ملی کشور شده است و در میان ۹ باغ ایرانی ثبت شده در یونسکو، تنها باغی است که در شمال کشور قرار گرفته است. بنابراین، عباس آباد بهشهر مهم ترین باغ غیر کویری ایران به شمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi