پسا گردشگری (post-tourism) یا گردشگری پست مدرن (postmodern tourism)

پساگردشگری ( گردشگری پست مدرن ) به نوعی از گردشگران گفته می شود که بدون هیچ مشکلی پذیرای تجارب نااصیل، تجاری و شبیه سازی شده، می باشند.

پسا گردشگر کیست؟

پسا گردشگر یا گردشگر پست مدرن، مصرف کننده ای است که آزادانه و با فراغ بال به طور عجیبی، پذیرای تجارب نا اصیل، تجاری و شبیه سازی شده است که صنعت گردشگری عرضه می کند.

این مفهوم در واکنش به دیدگاه و تمایلات مصرف کنندگان در عصر پست مدرن شکل گرفته است. جهانی شدن، مصرف گرایی افراطی، اقتصاد تجربه و پیشرفت های نوین در عرصه فناوری از ویژگی های دنیای پست مدرن هستند. مصرف کنندگان، انتخاب ها و گزینه های بی شماری پیش روی دارند و ظاهرا فعالیت های ناسازگاری را هم زمان انجام می دهند تا بتوانند از فرصت های زیادی که در اختیار دارند بهره ببرند. بنابراین، گردشگری پست مدرن به عنوان شکلی از ” گردشگری التقاطی “ توصیف شده است. ( التقاطی:  دربردارنده ی عناصر مختلفی از آرا ، عقاید ، و روش ها ، یا آمیزه ای از چند روش یا مکتب )

ویژگی های گردشگران پست مدرن

3 ویژگی اصلی برای پساگردشگر تعریف شده است:

1) نسبت به کالایی شدن تجربه خود آگاه است و با جدیت با آن برخورد نمی کند.

2) کشش به سمت تجربه برای او یک هدف است و لزوما به دنبال خود شکوفایی از راه سفر نیست.

3) برای او بازنمودهای ارائه شده از سایت به اندازه خود سایت اهمیت دارند.

بسیاری از مصرف کنندگان پست مدرن قسمت عمده اطلاعات سفر خود را از رسانه ها کسب می کنند. پسا گردشگران برای دیدن اشیای معمول برای نگاه خیره خود حتی نیازی به بیرون رفتن از خانه دارد. تجارب شبیه سازی شده ی گردشگری از طریق برنامه های تلویزیونی سفر، سایت های اینترنتی و برنامه های نرم افزاری به خانه های آنان وارد می شوند.
دیدگاه ها و انتظارات پسا گردشگران از سایر گردشگران سنتی تر مانند گردشگران فرهنگی بسیار متفاوت است. این نوع گردشگر بین واقعیت و تخیل تمایز قائل نمی شود و علت این امر اساسا رشد تجارب شبیه سازی شده، واقعیت مجازی و خلق تجارب خیالی است. 

پسا گردشگر می داند که فرهنگ، غالبا دستکاری شده و غیر اصیل است و ممکن است با کمال میل این تجارب غیراصیل را پذیرا باشد و به جاذبه های فراواقعی، مکان های شبیه سازی شده ( مانند سانتا کلاوس لاپلند) و سایت های ساختگی جذب شوند.

آینده پساگردشگران

طبق تعاریف مشخص است که پساگردشگری با مصرف کنندگانی سروکار دارد که کمبود وقت دارند ولی مشتاقند تا آن جا که می توانند در فعالیت های بیشتری شرکت کنند و تجارب ارزشمند دوره فراغت خود را به حداکثر برسانند.

پساگردشگران آینده مسن تر خواهند بود و پول و زمان بیشتری در اختیار خواهند داشت. با افزایش دانش مردم در مورد فناوری ها و رسانه محورتر شدن زندگی آن ها، باید منتظر بمانیم و ببینیم که بخش توسعه جاذبه ها چگونه به این پدیده واکنش نشان می دهد.

منبع: https://www.karnaval.ir/blog/post-modern-tourism

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi