اگروتوریسم یا اگریتوریسم یا گردشگری کشاورزی

اگروتوریسم یا اگریتوریسم تعاریف مختلفی دارد ابتدا اگر به معنی لغوی آن توجه شود کلمه ی agritourism به دو بخش agri  و tourism تقسیم می‌شود که agri به معنی: «کشاورزی» و tourism به معنی: «گردشگری» می‌باشد که می‌توان گفت agritourism به معنی: «گردشگردی کشاورزی» است.

گردشگری کشاورزی در یک تعریف ساده مجموعه ای از عملیات یا فعالیت هایی است که گردشگران و بازدید کنندگان را به باغ، دامداری یا مزرعه‌ی کشاورزی بکشاند.

در سال های اخیر تغییرات آب و هوایی و بحران های زیست محیطی و همچنین مهاجرت از روستا ها، پایین آمدن جمعیت روستایی و کاهش رشد کشاورزی بحران اشتغال زایی و مسائل اقتصادی را به همراه داشت و به طور کلی با بالا رفتن توجه به توسعه پایدار در زمینه‌ی مسائل سبز و زیست محیطی و اجتماعی و اقتصادی اگروتوریسم یکی از فعالیت هایی است که برای کمک و رشد توسعه
پایدار اهمیت یافته است.

بسیاری از مردم برای گریز از زندگی شهرنشینی و آلودگی های شهری و پرمشغله بودن این نوع زندگی و بالا بودن جمعیت علاقه دارند که اوقات فراغت خود را در محیط های روستایی و کشاورزی و چشم انداز های زیبا بگذرانند. 

گردشگری کشاورزی بازدید کنندگان و گردشگران را به مناطق روستایی جذب می‌کند که نوعی گردشگری آموزشی و تفریحی می‌باشد و همچنین باعث ایجاد آرامش روحی و روانی برای گردشگران می‌باشد. ضمنا کشاورزان و مزرعه داران با در اختیار گذاشتن فضای مزرعه به بازدیدکنندگان و ارائه خدمات کشاورزی، باغ یا دامپروری و ایجاد اقامتگاه های روستایی در آمد خود را افزایش میدهند و باعث ایجاد یک منبع مالی جدید می‌شوند.

گردشگری کشاورزی با اهداف سرگرمی، تفریح و آموزش به گردشگران این اجازه را می‌دهد تا برای دیدن از فعالیت های سنتی و روستایی، کشاورزی، دامداری، فرهنگ روستایی، برداشت
محصول و دیگر جذابیت های طبیعی متعدد دیگری به مزارع و مجموعه های گردشگری کشاورزی
آمده و با زندگی در کنار خانواده های روستایی و کشاورزان در کنار جاذبه های ذکر شده لذت ببرند.

گردشگری کشاورزی یکی از تفریحات سالم و سرگرمی های جذاب محسوب می‌شود. گردشگران می‌توانند برداشت محصولات متنوع را از نزدیک تماشا کنند و روند تبدیل نوشیدنی و آب میوه های طبیعی و با کیفیت را ببینند و از کشاورزان درباره ی روند این فعالیت سوالات خود را بپرسند و با واقعیت های زندگی روستایی آشنا شوند

همچنین گردشگران می‌توانند دامپروری را نیز از نزدیک ببینند و با تولید محصولات مختلف لبنی از نزدیک آشنا شوند و همچنین اجازه دیدن یا انجام دادن تهیه محصولاتی مثل نان، کره، پنیر و … و
یا خریدن آن را داشته باشند. و از دیگر فعالیت های سرگرمی مانند اسب سواری و بازدید از باغ پرندگان و بازدید از مرغداری ها و بهره مند شوند.

از دیگر فعالیت های گردشگری کشاورزی
می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       
شناسایی انواع پوشش های گیاهی

·       
پرورش حیوانات اهلی

·       
پیاده روی یا دوچرخه سواری در مسیرهای گردشگری

·       
قایقرانی

·       
ماهیگیری از استخر یا تالاب و پخت و پز ماهی

·       
چادر زدن

·       
کاشت گیاهان و گل ها

·       
پیک نیک در فضای باز یا زیر درختان

·       
بازدید از انبار غلات یا علوفه

·       
هرس کردن درختان و گل و گیاه

·       
تماشای پرندگان و حیوانات

·       
ایجاد نمایشگاه ها و جشنواره هایی (مانند گلاب گیری،
دوزندگی و بافندگی، تهیه محصولات محلی و لینی)

·       
داستان سرایی و داستان گویی

·       
برگزاری تورهای گردشگری کشاورزی

·       
ایجاد بازار و فروش محصولات تولیدی مزرعه

·       
سرو آبمیوه های طبیعی

·       
اقامت در کلبه و اقامتگاه های ایجاد شده

·       و سرگرمی ها و فعالیت های دیگری که باتوجه به قابلیت
های مزرعه مورد نظر وججود دارد یا ایجاد شده است

همانطور که گفته شد در میابیم که فعالیت
های کشاورزی به پنج دسته‌ی تقسیم می‌شود:

1.    
فروش مستقیم (غرفه های مزارع یا چیدن محصول توسط خود
مشتری)

2.    
آموزش کشاورزی (بازدید مدارس از مزرعه)

3.    
مهمان نوازی (ایجاد اقمتگاه و اقامت شبانه در مزرعه)

4.    
تفریح (مانند شکار و …)

5.    
اسب سواری و دیگر سرگرمی ها

به طورکلی میتوان گفت گردشگری
کشاورزی
به بازدید و درگیر شدن عموم مردم در فعالیت های کشاورزی روستایی و از تمامی این فعالیت ها جهت لذت بردن و تفریح، آموزش و کسب تجربه این نوع زندگی می‌باشد.

از انواع مزارع کشاورزی می‌توان به مزارع زیر اشاره کرد:

·       
مزارع تعطیلات: اقمتگاه های ایجاد شده در باغ ها و مزارع روستایی برای اقمت موقت گردشگران ایجاد شده.

·       
مزارع بازدید و تماشا: بازدید و مشارکت مراحل تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلات در این مزارع امکان پذیر است و جاذبه گردشگری محسوب می‌شود.

·       
مزارع شهروند: شهروندان در این مزارع زمین کوچکی دارند و در تعطیلات آخر هفته در این مزرعه کار می‌کنند.

·       
مزارع سلامت: شهرنشینان برای بازیابی سلامت خود و اکثرا بعد از انجام عمل جراحی یا برای گذراندن بیاری خود در این مزارع اقامت می‌کنند.

·       
مزارع خود برداشت: گردشگران می‌توانند در این مزارع محصولات کشاورزی مورد انتخاب خود را برداشت کرده و ارزانتر از بازار و مستقیم از کشاورز خریداری کنند.

دریافتیم که گردشگری کشاورزی با فعالیتهایی که در قالب کشاورزی،داپروری، فرهنگی و آموزشی و… در اختیار گردشگران قرار می‌دهد و همچنین با حفاظت از محیط زیست و مسائل سبز و ایجاد اشتغال زایی و افزایش درآمد و به طور کلی با هدف ارتقای توسعه پایدار امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تفریح مناسبی برای دوستداران طبیعت و زندگی روستایی و کسانی که می‌خواهند مدتی از زندگی پر ازدحام شهرنشینی فاصله بگیرند باشد.

کاری از:

تحریریه پایگاه اطلاع‌رسانی دامون‌باغ

مجله گردشگری

مجله کشاورزی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi