ردپای صنعت دستي قديمي چلنگري در روستای چَمازکُتی دهستان نوکنده‌کا بخش مرکزی شهرستان قائمشهر

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران از يافتن و شناسايي افرادي فعال در رشته صنايع دستي قديمي چلنگري در استان خبرداد .

رحيم موسوي ساروي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: پيش از شناسايي اين افراد اين تصور وجود داشت كه اين رشته در مازندران ازبين رفته است .
وي اظهار داشت : تلاش براي شناسايي رشته هاي قديمي صنايع دستي توسط ميراث فرهنگي مازندران باعث شد تا به صورت اتفاقي تعدادي خانوار ساكن در قائمشهر كه در رشته چلنگري فعاليت مي كنند ، شناسايي شوند .
وي ادامه داد : اعضاي پنج خانوار ساكن در روستايي در منطقه چمازكتي قائمشهر به سبك و شيوه گذشته و با كوره و ابزار سنتي ، به فعاليت در اين رشته صنايع دستي مشغول هستند .
معاون اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران اظهارداشت : اين خانواده هاي چلنگر با توليد ابزار و وسايل آهني ، بازار فروش محصولات خود را در منطقه دارند .
وي از چلنگري به عنوان رشته صنايع دستي قديمي نام برد كه در گذشته افرادي در تمامي نقاط استان به اين صنعت مشغول بودند. موسوي سبك زندگي و شغل مردم مازندران كه غالبا كشاورزي بود را عاملي تاثير گذار براي رونق چلنگري در اين استان برشمرد و ادامه داد : مازني ها براي كشاورزي به ابزار فلزي همچون داس نياز داشتند .
وي گفت : به دليل گسترش ابزار مكانيزه كشاورزي و نبودنياز به استفاده از ابزار سنتي كشاورزي ، رشته چلنگري هم رو به افول رفت .
به گفته معاون اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مازندران با شناسايي اين آخرين بازماندگان رشته چلنگري تلاش مي شود تا علاوه بر انجام كار تحقيقاتي و پژوهشي و ثبت شيوه فعاليت آنان به صورت فيلم و عكس ، حمايت هايي براي حفظ و احياي اين رشته صنايع دستي اعمال شود .
چلنگري ، نوعي آهنگري محلي است كه در آن اشياء سبك وزن مانند ميخ طويله ، ميخ سركج ، داس ، انبر ، سيخ ، سه پايه ، منقل ، نعل اسب و جوالدوز ساخته مي شد .
براي انجام كار چلنگري فلز بريده شده يا قطع شده به شكل موردنظر را در كوره نهاده تا داغ و كمي نرم شود و سپس تكه آهن را با انبر گرفته و روي سندان مي گذارند و با چكش روي آن مي كوبند تا شكل افزار مورد نظر را بگيرد .
در صورت لزوم بارها تكه ي فلز را در كوره مي نهند تا دوباره نرم شده و روي آن مي كوبند تا بالاخره به شكل مورد نظر و دلخواه در بيايد .
                                                ***

روستای چمازکتی (Chamaz Koti): روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران ایران.

نام این روستا چِمازکِتی (Chemāz Ketī) یا (Chemazkety) و چَماز کَتی (Chamāz Katī) نیز تلفظ می شود.

روستای چمازکتی ازطرف جنوب وصل به شهرستان قائمشهر-ازطرف شرق به روستای پرچیکلا -ازطرف غرب همسایه کوچکسرا و هردورود میباشد.

از نظر لغوی چمازکتی از دو کلمه چماز به معنی سرخس و کتی به معنی تپه یا بلندی است.

به گفته برخی منابع تاریخچه ی این روستا به حدود قرن ۱۱ می رسد.اهالی این روستا را مردمانی که از نواحی دیگری آمده بودند تشکیل می دهند.امروزه این روستا با مردمانی خونگرم و مهمان نواز به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین روستاهای کشور شناخته می شود.روستای چمازکتی با طبیعتی بی نظیر و دیدنی و همچنین آب و هوایی سالم محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراقت مسافرین می باشد.درشمال چمازکتی زمین های حاصل خیز وجود دارد که در آن برنج ، هویج ، پیاز و مرکبات کشت می شود.

معروف بودن این روستا به روستای کباب ها

مردمان روستای چمازکتی به چند چیز شهرت دارند که مهمترین آن این است علاقه بیش از حدی به صرف کباب دارند و به هر بهانه ای در حال کباب خوری هستند . در این روستا به تعداد زیادی کبابی وجود دارد که به صورت فعال مشغول سرویس به مردم هستند و از این راه امرار معاش می کنند.مردم بخصوص جوانان این روستا سال هاست که به مناسبت های مختلف یکدیگر را برای خوردن کباب دعوت می نمایند و این کار تقریبا به صورت روزمره درآمده است .در کنار تازگی گوشت گوسفند ، طبخ با مهارت کباب که طی چند سال به صورت حرفه ای در آمده است نیز از نکاتی است که باعث شده دیگران را از روستاهای دیگر به این اینجا بکشاند .

کاخ مقبره زرین نوا

بر اساس زیارتنامه داخل بقعه، نام متوفی، آقا سید محمد ابن سیدعلی زری نوایی عنوان شده است، که این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ی ۳۳۲۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج مقبرۀ زرین نوا (با گویش محلی با سیزَ نِوا)، در روستای چمازکتی در میان قبرستان قدیمی و فعلی محل و در میان درختان کهنسال واقع شده و دور تا دور این مجموعه را زمین‌های کشاورزی فرا گرفته است.آرامگاه سید محمد زرین نوا مربوط به قرن ۹ هجری قمری است که در شهرستان قائم شهر و در ۲ کیلومتری روستای چمازکتی در کنار خیابان هردرود به کروا واقع شده است.

این مکان از نظر زمانی 26 دقیقه و از نظر مسافت 18 کیلومتر با دامون باغ فاصله دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi