امامزاده ابوطالب بالا زیراب در محله بالازیراب شهر زیراب شهرستان سوادکوه استان مازندران

امامزاده ابوطالب محمد بالا زیرآب سوادکوه مازندران:

شهر زیرآب (شورکوی سابق) یکی از چهار شهر شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد. شهر زیرآب از جنوب به شهر پل سفید و از شمال به شهر شیرگاه راه دارد. جاده ارتباطی تهران- شمال و هم چنین راه آهن تهران- شمال از میان این شهر می گذرد. در سه کیلومتری جنوب شهر زیرآب، محلی به نام بالا زیرآب وجود دارد.

  در محله بالا زیرآب بقعه یکی از سادات با کنیه ابوطالب وجود دارد که در بین اهالی مشهور به یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است، در صورتی که این شهرت فاقد استناد بوده و ظاهراً به خاطر فراوانی سادات موسوی هزار جریبی در منطقه است که معروف به سادات جبرائیلی هستند. در منابع انساب سادات چند نفر از سادات با کنیه ابوطالب هستند که در ساری و منطقه طبرستان سکونت داشته اند؛ اما باتوجه به این که این مزار در منطقه «فریم» مازندران قرار دارد، می توان گفت که وی ابوطالب محمد حسنی (زنده در حدود 400ق) می باشد که صاحب کتاب منتقله الطالبیه نام او را در اثرش آورده است. بنابر گفته ابن طباطبا، ابوطالب محمد بن محمد بن عبدالله بن حسین بن محمد ششدیو بن حسین بن عیسی بن محمد البطحانی بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع) در فریم طبرستان می زیست و دو برادر به نام های ابوالحسین علی و منصور داشت.

  از تاریخ اولیه بنای بقعه امامزاده ابوطالب اطلاعاتی در دست نیست؛ اما هم زمان با تعمیر بقاع امامزادگان سرتاسر ایران در دوره صفویه، برای مزار امامزاده ابوطالب نیز بنای در زمان شاه عباس اول (شکوفایی 995-1038ق) ساخته شد و در کتیبه روی درب ورودی آن آورده شد: «لا اله (الا) الله، محمد رسول الله، علی ولی الله؛ کلب آستان امامزاده، استاد صالح مهرانی، 1012ق». برطبق گزارش های محمدحسن خان اعتمادالسلطنه در دوره قاجاریه، و هم چنین منوچهر ستوده، این بنا با اندکی تغییرات در سربندی آن هنوز وجود داشته است، که سرانجام بنای قدیمی آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تخریب و بازسازی شده است.

منبع: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi