امامزاده قاسم (و امامزاده یحیی) موسوم به چهل تن و امامزاده حبیب الله موسوم به یک تن در روستای کوکنده دهستان حسن رضا بخش مرکزی شهرستان جویبار استان مازندران

امامزاده قاسم روستای کوکنده شهرستان جویبار مازندران:

روستای کوکنده/ کوه کنده (Kukandeh) در 11 کیلومتری جنوب غربی شهرستان جویبار استان مازندران و در بخش مرکزی شهرستان جویبار، دهستان حسن رضا، قرار دارد. جویبار که در گذشته به نام های باغلو و گیلخواران شهرت داشت؛ جزو فرح آباد ساری بود، که با تشکیل شهرستانی به نام قائم شهر (شاهی سابق)، از ساری جدا و جزو توابع قائم شهر گردید. بنابراین تا قبل از انقلاب، سابقه این شهرستان را باید در محدوده شهرستان شاهی سابق جستجو کرد.

  در روستای کوکنده مزار سه تن از سادات به نام های قاسم، یحیی و حبیب الله در دو بقعه جداگانه قرار دارد. بقعه قاسم و یحیی در نزد اهالی به چهل تن و بقعه حبیب الله به یک تن شهرت دارند و هر دو در نزدیکی هم قرار گرفته است؛ اگرچه در نزد اهالی محل از سادات موسوی و از نوادگان امام موسی کاظم (ع) شمرده می شود؛ ولی در واقع، اطلاعی از صاحبان هیچ یک از آن ها در دست نیست.

  بنابر نقل میرتیمور مرعشی، روستاهای شهرستان جویبار در قرن 11 هجری قمری محل جنگ و گریز حاکمان محلی سادات مثل «میرسلطان مراد»، با حاکمان محلی غیرسادات مانند «الوند دیو» بوده است که در خلال این جنگ ها، بسیاری از سادات کشته شده اند. وجود گور دسته جمعی گروهی از اهالی در میانه دو مزار امامزادگان قاسم و یحیی که به اعتقاد عموم مزار چهل تن کودک شهید است، مؤید رُخ دادن حادثه جنگ و کشتار عده ای مردم بی گناه در روستای کوکنده است.

  احتمال داده می شود که امامزاده قاسم مدفون در بقعه چهل تن روستای کوکنده از سادات مرعشی و از نسل میرقوام الدین مرعشی معروف به میر بزرگ باشد؛ زیرا علاوه بر این که شجره نَسَب اکثر سادات منطقه گیل خواران به سید میرعبدالعظیم مرعشی مدفون در خیابان فرهنگ (روبروی آموزش و پرورش) شهر ساری، معروف به «میر سرروضه» می رسد، اغلب خاندان های سادات ساکن منطقه از جمله: هاشمی، حجازی، سجادی و … همگی از نسل میر سرروضه هستند.

منبع: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi