امامزاده قاسم زیت (زید) سفلی شهرستان میان دورود استان مازندران

امامزاده قاسم زیت (زید) سفلی میان دورود استان مازندران:

روستای زَیت سفلی(Zeyt Sofla) واقع در بخش مرکزی شهرستان میان دورود استان مازندران، با طول جغرافیایی 39/36 و عرض جغرافیایی 12/53 و ارتفاع 12 از سطح دریا، در قسمت شرق فرودگاه دشت ناز ساری و در 20 کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد. این روستا از شمال به روستای ورندان، از جنوب به روستای زیَت علیا، از شرق به روستای چمان و از غرب به روستای دنگ سرک وصل می باشد.

  روستای زَیت (زید) در شهرستان میان دورود یا میانه رود (که نام قدیمی آن «طیز نه رود» است) قرار دارد؛ نام شهرستان میان دورود، در دو قرن اخیر پایین بلوک بوده است. گویند اسپهبد اردشیر حسام الدوله (متوفی602ق)، کاخ های بزرگی در تپورستان (طبرستان) داشت و یکی از کاخ های او در روستای زَیت فریم بوده است. نام روستای زیت، در تاریخ ابن اسفندیار، رنت فریم آورده شد؛ که این ترکیب اضافی دلالت بر آن دارد که در گذشته های دور روستای زیت (یا رنت)، جزو منطقه فریم (پریم) ساری شمرده می شد.

  در روستای زَیت سفلی، بقعه دو تن از سادات حسینی به نام امامزاده قاسم و امامزاده محمد وجود دارد؛ امامزاده قاسم روستای زیت سفلی فاقد هرگونه اطلاعات نَسَب شناسی بوده و بنابر شهرت محلی از سادات حسینی و از نسل اسحاق بن جعفر صادق (ع) شناخته می شود.

منبع: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi