امامزاده سید حسن عسکری روستای خراسان محله دهستان اسبوکلا بخش مرکزی شهرستان بابل استان مازندران

سیدحسن عسکری روستای خراسان محله شهرستان بابل:

روستای خراسان محله، در دهستان اِسبُوکُلا بخش مرکزی شهرستان بابل؛ به فاصله نُه کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا، مرکز بلوک ساسی‌کلام محسوب می‌شود که در منابع کهن، سپاسی‌کلام آمده است.  در خراسان‌محله بابل (مامطیر/ بارفروش قدیم)، بُقعه‌ای مشهور به امامزاده سیدحسن عسکری وجود دارد که از هویت و سرگذشت مدفون در آن، اطلاعی در دست نیست و برای شناخت آن باید سادات منطقه را مورد بررسی و پژوهش قرار داد.

دو دسته سادات در طبرستان حکومت تأسیس کردند، که در هر دو مورد تختگاه آن‌ها شهر آمل بود؛ یکی حکومت علویان که در سال 250ق. توسط حسن بن زید داعی بنیان نهاده شد و تا اواسط قرن چهارم بر مناطق مختلفی از این منطقه حکومت نمودند و بقایای آن‌ها تا قرن ششم هم حضور داشتند. دوم، حکومت مرعشیان که توسط میرقوام‌الدین مرعشی معروف به میربزرگ در750ق. پایه‌گذاری شد و تا قرن یازده هجری قمری با شدّت و ضعف‌هایی بر منطقه مازندران سیطره داشتند.

یکی از سادات مرعشی، سیدحسن فرزند رضی‌الدین فرزند سلطان میرقوام‌الدین مرعشی بود که در حدود نیمه دوم قرن هشتم می‌زیست. وی در دعوایی که با برادرش سیدمرتضی، بر سر ملک موروثی داشت، به وسیله تیر مجهولی کشته شد. قتل وی در ناحیه چلاو صورت گرفت که نزدیک ساسی‌کلام می‌باشد. بنابراین احتمال دارد، مدفون در بُقعه روستای خراسانی‌محله، همین فرد باشد. سیدحسن، دو فرزند به نام‌های سیدمرتضی و سیداسدالله داشت که آن‌ها و فرزندانشان، وارد کشمکش‌های سیاسی شدند و مدّتی به حکومت شهرهای مختلف رسیدند.

منبع: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi