بقعه امامزاده سید عون بن علی اشتوج شهرستان تنکابن استان مازندران

بقعه آقا سیدعون بن علی روستای پایین اشتوج تنکابن:

روستای اِشتوج (اِشتاج) در دهستان دوهزار بخش خرم‌آباد شهرستان تنکابن و کنار رودخانه دوهزار، به فاصله21 کیلومتری شهر تنکابن قرار دارد.

   در شرق گیلان، که تنکابن نیز جزیی از آن به شمار می‌رود، حضور دو گروه از سادات بیشتر و پُررنگ‌تر بوده است: سادات کیایی حسنی از نسل حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع)، و سادات کیایی ملاطی که حسینی بوده و سلسله نسب آن ها به علی بن حسین‌الاصغر بن امام سجاد (ع) می رسد. سادات کیایی حسنی، از نسل المؤیدبالله کیا ابوالحسن زیدی بودند که پس از او در روستای شیرابه‌کلایه تنکابن ساکن شدند. پس از مدتی، یکی از همین خانواده توانست حکومت تنکابن را به دست آورد و نوه او به نام سیدرکابزن‌کیا، که حاکم این ناحیه بود، سال 769ق. در لاهیجان کشته شد. پس از سید رکابزن‌کیا، پسرش حاکم گردید، اما بعد از وی حکومت این خاندان بر منطقه تنکابن پایان یافت و سادات کیایی ملاطی قدرت آن جا را به دست گرفتند.

   احتمال دارد، مدفون در بقعه روستای پایین‌اشتوج، یکی از همین سادات حسنی تنکابن یا سادات کیایی ملاطی باشد، که هر کدام به نوبت بر این منطقه حکم رانده‌اند؛ اما براساس اسم صاحب مزار که به عون بن علی شهرت دارد، می توان احتمال داد که وی از علویان و از نسل محمداکبر معروف به ابن حنفیه بن علی بن ابی طالب (ع) است.

منبع: رسول سعیدی زاده: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi