شاهزاده ابراهیم روستای شاه ناجر شهرستان نوشهر استان مازندران

شاهزاده ابراهیم روستای شاهناجر نوشهر:

 روستای شاه‌ناجر یا ناجردشت در بخش مرکزی شهرستان نوشهر و در 90 کیلومتری این شهر به کجور قرار دارد. شاه‌ناجر، در کنار دهکده تاریخی صالحان قرار دارد و به واقع در گذشته جزئی از همان محسوب می‌شد. به علّت وجود مزاری به نام امامزاده ابراهیم مشهور به «شاه‌ناجر»، این محل به تدریج شکل روستایی جداگانه به خود گرفت، و با شهرت امامزاده موجود در آن خوانده شد. به عبارت دیگر شاه‌ناجر محله‌ای از روستای صالحان است که خود به روستای جداگانه‌ای تبدیل گردید؛ به همین دلیل دکتر منوچهر ستوده در گزارش‌های خود، که حدود 50 سال پیش تهیه کرده است، از این روستا یاد نمی‌کند، اما مزار آن را توصیف می‌نماید. وی دو بقعه را در روستای صالحان نام می‌برد، یکی سیدمحمد مشهور به کمیدور و دیگری شاهزاده ابراهیم معروف به شاه‌ناجر که متولیان بقعه، او را «ابراهیم بن زید بن حسن بن زید بن حسن (ع)» می‌دانند.

  هویت مدفون در بقعه سیدمحمد، به طور دقیق معلوم و مشخص است. براساس منابع تاریخی وی «ابوزید محمد بن ابراهیم‌العطار بن علی بن عبدالرحمن‌الشجری بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن مجتبی (ع)»، معروف به سیدمحمدکیا دبیر صالحانی (زنده 260ق) می‌باشد. وی همان فردی است که در کجور ساکن بود و مردم مازندران برای قیام علیه عمال خلیفه عباسی، ابتدا به نزد او رفتند تا رهبری آن‌ها را برعهده گیرد. سیدمحمد با ردّ این تقاضا، آن‌ها را به سوی دامادش حسن بن زید هدایت کرد. این شخص که بعدها به داعی ملقب شد، فرماندهی قیام را به دست گرفت و در سال 250ق. حکومت علویان طبرستان را تأسیس نمود و به درخواست مردم آمل، حکومت این شهر را به سیدمحمد واگذار نمود. سیدمحمد پس از فوت در روستای صالحان دفن گردید، که از همان زمان مورد زیارت قرار گرفت و به سلطان «کمیدور» مشهور گردید.

  نتیجه این‌که به گمان نزدیک به یقین، مدفون در بقعه روستای شاه‌ناجر، «سیدابراهیم بن اسماعیل بن محمد دبیر بن ابراهیم بن علی بن عبدالرحمن‌الشجری بن قاسم بن حسن بن زید بن حسن (ع)» می‌باشد، که طی سالیان دراز، شجره کامل وی فراموش شده و تغییراتی در آن صورت گرفته؛ اما اصل آن، ‌که وی از سادات حسنی می‌باشد، همچنان در ذهن‌ها باقی مانده است.

منبع: رسول سعیدی زاده: وبلاگ شهرباران: http://shahre-baran.blogfa.com

                                            ***

“شاه ناجر” یکی از روستاهای زیبا و با ظرفیت گردشگری مذهبی در استان مازندران است.

شاه ناجر روستایی از بخش کجور است که بارگاه مقدس امامزاده ابراهیم بن حسن بن زید بن امام حسن (ع) در آن قرار دارد؛ این روستا و بارگاه مستقر در آن گردشگران و طرفداران خود را دارد.

“جر” در فرهنگ مازندرانی به جوی آب و همچنین از ریشه پیجار یا پر چیم یعنی چوب گرفته شده است.

از آنجایی که محل اصلی شاه ناجر قبل از ورود امامزاده ابراهیم (ع) در منطقه هوازمی و قلاع تپه‌سر و دورتر از جوب فعلی که در میانه روستا قرار دارد بود؛ شاید ناجر از کنار جوب نبودن و دورتر قرار داشتن اقتباس شده باشد.

شاه ناجر در شهرستان نوشهر، بخش کجور از شمال به روستای صالحان از بخش کجور، از جنوب به روستای ورازان از بخش بلده نور و از شرق وصل به ارتفاعات لوربن حد شاه ناجر و گپ وگالج نور و از غرب وصل به ارتفاعات فرداسبن حد شاه ناجر و روستاهای نیتل وگنگر متصل شده است.

مسیر جنگلی و کوهستانی با گذر از جاده آسفالته نوشهر، دوآب حسن‌آباد، شهر پول، شهر کجور و شاه ناجر که به ناجر می‌رسد، این مسیر از جاده کندوان در دوآب جدا می‌شود و پس از عبور از رودخانه، موزه کندلوس، دیو چشمه، شهر پول، دشت زیبای لاشک، سد توریستی کجور، شهر کجور، امام‌زادگان طاهر و محمد و قبر ملک کیومرث در روستای هزارخال، امام‌زاده سلطان محمد کیا دبیر صالحانی در روستای صالحان و به شاه ناجر بارگاه ملکوتی امام‌زاده ابراهیم (ع) ختم می‌شود.

مسیر بعدی جاده آسفالته رویان، آب‌پری، کدیر، شهر کجور و شاه ناجر است این مسیر که از شهر رویان جدا شده و مسیر کاملا جنگلی و کوهستانی است و به پارک جنگلی رویان، آبشار آب پری، امام‌زاده قاسم (ع)، کدیر، شهر کجور، امام‌زادگان طاهر و محمد و قبر ملک کیومرث، امام‌زاده سلطان محمد کیا دبیر صالحانی و شاه ناجر بارگاه ملکوتی امام‌زاده ابراهیم (ع) ختم می‌شود.

مسیر جاده آسفالته بلده نور، گردنه سیاه سنگ و روستای ورازان به شاه ناجر نیز کاملا کوهستانی است و از سیاه سنگ تا روستای ورازان حدود ۱۰ کیلومتر خاکی است در مسیر گردنه زیبای سیاه‌سنگ، آبشار قل قل چشمه ورازان، روستای ورازان به شاه ناجر می‌رسد.

جاده نوشهر، سی‌سنگان، نهرود بار، کجور به شاه ناجر در دست اقدام است که این مسیر کجور و حومه آن را از بن‌بست خارج می‌کند و نزدیک‌ترین مسیر از کجور به ساحل دریای خزر است.

آب و هوای روستای شاه ناجر کوهستانی و معتدل است و زمستانی برف‌گیر دارد اما تابستان‌هایش معتدل و خنک است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi