امامزاده سید ابوصالح قائمشهر در روستای سيدابوصالح (Seyed Abu Saleh) دهستان کوهساران بخش مرکزی شهرستان قائمشهر استان مازندران

سیدابوصالح از روستاهای بسیار زیبای جنگلی و از مناطق نمونه گردشگری شهرستان قائم شهر است که با جاده ی آسفالته در فاصله ۱۷ کیلومتری شهرستان قائم شهر قرار دارد . روستای سیدابوصالح پیشتر به نام مله خوانده می شد . به علت بارگاه مطهر امامزاده سید ابوصالح (ع) بن زیدبن موسی بن جعفر (ع) هم اکنون روستا نیز به همین نام خوانده می شود .

شهر کالیج

این روستا در گذشته های دور شهری به نام کالیج بوده است که در هجوم و گریزها و شاید هم بلایای طبیعی از بین رفته و جز اثری ناچیزی نمانده است.

تعریف روستا در فرهنگ معین

در فرهنگ معین نام این روستا یاد شده و در تعریف آن آمده است . مله دهی است از دهستان بیشته سر بخش مرکزی شهرستان شاهی استان دوم در ۱۴ کیلومتری خاور شاهی . کوهستانی ، جنگلی ، معتدل ، مرطوب دارای ۶۳۵ تن سکنه که آب آن از رودخانه ( درکا ) تامین می شود . محصولات عمده این روستا نیشکر ، عسل ، ابریشم ، کنف ، کنجد است .

بارگاه مطهر امامزاده ابوصالح

بارگاه مطهر امامزاده که در مرتفع ترین مکان و مشرف بر روستا واقع شده دارای بنای آجری و چهارگوشه است و نمای بیرونی آن را تزییناتی از نقش های هندسی و سروهای تجریدی از گچ پوشانده است . این امامزاده نیز از نوادگان امام موسی کاظم علیه السلام می باشد . قدیمی ترین تاریخ موجود در این بنا ، بر روی در ورودی مسجد به سال ۱۱۱۴ هجری قمری و به دوره صفویه تعلق دارد . این در کنده کاری شده در برگیرنده ی حدیث و نام بانی و نجار است . در وسط مقبره صندوق و ضریح چوبی مشبک قرار دارد و کتیبه های آن به خط نسخ و شامل آیات قرآنی ، شعر ، احادیث و نام بانی صندوق کربلایی هدایت چراتی به تاریخ ۱۳۲۴ هجری قمری است . بر قسمتی از بدنه ضریح چوبی نام استاد مهدیقلی بندپی ورزنئی به عنوان سازنده و عباس بن احمد بن نصراله تابع سوادکوهی و عباس بن احمد بایعی کلایی به عنوان کاتب به تاریخ ۱۳۲۲ آمده است .

بنای امامزاده سید ابوصالح مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی، روستای مله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۳۳۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مقبره سید ابوصالح قائمشهر

مقبره سید ابوصالح در روستای مله (روستای سید ابوصالح) قائمشهر قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi