جاذبه هاي گردشگري ، تاريخي و ساحل زيباي شهرستان جويبار

جويبار يكي از شهرهاي مركزي استان مازندران است كه از شمال به درياي مازندران ، از جنوب به شهرستان قائمشهر ، از شرق به شهرستان ساري و از طرف غرب به شهرستان بابلسر متصل است و اين شهرستان بيش از 70 هزار نفر جمعيت دارد .
از ميان ديدني‌هاي شهرستان جويبار مي توان به 2 زيارتگاه به نام‌هاي امامزاده مهدي ميرهادي و امامزاده صادق رضا ( گفته مي‌شود از نوادگان امام صادق(ع ) هستند ) سواحل چيكرود، پل تاريخي آزان، خشت‌پل و تكيه كردكلا اشاره كرد.
پل خشتي جمعه بازار كه به خشت پل نيز معروف است در دوران قاجار ساخته شده‌ و در فاصله پنج كيلومتري جويبار و بر روي رودخانه سياهرود قرار دارد .
پل آزان در روستاي ازان جويبار برروي رودخانه سياهرود قرار دارد. اين پل كه مربوط به دوران قاجاريه است داراي 6چشمه طاق بوده كه چشمه مياني ان مرتفع ترين طاقهاست ، بطور يكه ارتفاع آن از بلندترين نقطه تيزي طاق از سطح آب رودخانه 6متر مي باشد. مصالح بكار گرفته شده در شكل گيري پل عمدتاً آجر و ملاط ساروج است .
ساحل چپكرود و لاريم واقع در شهرستان جويبار يكي ديگر از جاذبه ها در اين شهرستان است كه از لحاظ شرايط طبيعي يكي از زيباترين سواحل در استان مازندران به شمار مي‌رود كه امكاناتي هم براي استفاده مسافرين از آب دريا و اقامت كوتاه مدت در نظر گرفته شده است .
پل تاريخي روستاي درويش محمد شاه ، تپه باستاني مربوط به هزاره اول قبل ميلاد از جمله تپه دين بن لاريم، تپه دونچال و محوطه باستاني ادهم مربوط به دوره ايلخاني و صفويه از ديگر آثار تاريخي در اين شهرستان است .
همچنين جمعه بازار جويبار را نه به خاطر بازار بودنش بلكه به خاطر حفظ بافت سنتي و قديمي اش در كانون توجه قرار دارد.
اين بازار يكي از بازارهاي سنتي مازندران با سابقه فعاليت بيش از 150 ساله ، از بازارهاي شلوغ و پرتردد استان است كه فروشندگاني از اقصي نقاط مازندران و گاهي استان هاي شمالي در اين شهر حضور دارند.
همچنين خانه تقوايي با 150سال قدمت در غرب شهر جويبار و در منطقه باغبان محله واقع است ، مالك اوليه اين خانه شيخ نصرالله تقوايي جويباري از تجار قديمي وسرشناس مازندران بوده كه با كشور روسيه مبادلات بازرگاني داشته است .
** كلاگرمحله جويبار مهد سفال مازندران
كلاگر محله يا كوزه گر محله يكي از محله هاي قديمي جويبار است كه در سال هاي نه چندان دور كارگاههاي سفال پزي استاداني همچون ‘غلامعلي چيني ساز” ، ‘ عزيزالله فكوري’ ، ‘ عظيم بخشي’، ‘ يوسف طالبي’ و ‘سبحان نجفي”اين محله را به عنوان يكي از مناطق فعال و پرتكاپو در زمينه سفالگري معرفي مي كرد .
قدره(كاسه آش) ، گومبكا( ظرف مخصوص نگهداري نيشكر)، دوشون (ظرف مخصوص توليد كره) ، گل لوه)ظرف مخصوص درست كردن ماست) و نمك شور( ظرف مخصوص نگهداري نمك) از جمله ظروف سفالي مازندران بودند .
هنر سفالگري مازندران هم اكنون تنها در كلاگر محله و در كوره سفال استاد چيني ساز است كه فرصتي را براي مسافران نوروزي برقرار كرده تا آنها با آمدن به استان مازندران و در شهرستان جويبار از اين سفال ها بازديد و خريد كنند.

نقشه شهرستان جویبار به همراه روستاهای آن

موقعیت شهرستان جویبار در استان مازندران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

logo-samandehi